Silnik 2.0 DITD 16V RF T – Mazda 626, Mazda Premacy, Mazda MPV, Mazda Tribute – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 DITD 16V RF T to rodzina mazdyjskich diesli używana w 626, Premacy, MPV i Tribute przez całą pierwszą połowę XXI wieku. Różni się detalami (osprzęt, turbo, sterowanie) – moc waha się od 90 do 110 KM. Motor ten ceni się za wytrzymałość: wytrzymuje bez remontu setki tysięcy kilometrów dzięki prostemu układowi korbowemu, braku skomplikowanej elektroniki oraz średniociśnieniowemu układowi wtryskowemu. Moment rzędu 190–260Nm w zależności od wersji sprawia, że silnik jest względnie elastyczny, spalając rzeczywiście 5,5–7 l/100 km. Największe zalety: odporność na złe paliwo, możliwość jazdy „na okrągło” bez nagłych, drogich awarii, łatwość wykonywania prawie każdej naprawy nawet w warunkach domowych. Bardzo trwałe turbosprężarki i prosta regulacja rozrządu. Wady to typowo azjatycka „głośność” i szorstka praca – motor ten jest głośny, szczególnie na zimno. Wielu użytkowników zauważa tendencję do wycieków oleju, sporadyczne awarie świec żarowych oraz przecieki pod pokrywą zaworów. Przy większych przebiegach typowe są luzy w układzie turbodoładowania i pogarszająca się praca osprzętu pompy. Dla wersji powyżej 200 tys. km poleca się sprawdzanie szczelności kolektora wydechowego i okresowe oczyszczanie kanałów dolotowych. To jednostka optymalna do taniej eksploatacji – jeśli ktoś oczekuje niskich kosztów i nie ma wygórowanych ambicji w kwestii osiągów, silnik RF T pozostaje jednym z najlepszych kompromisów. Motor idealny na dalsze trasy i rodzinne podróże, pod warunkiem spokojnej jazdy i pewnego serwisu.