Silnik 2.0 DTI 101 KM Y20DTH Opla to wysokoprężna jednostka, która była bardzo popularna w końcówce lat 90. i początku XXI wieku – montowana m.in. w Vectrze B, Astrze G oraz Zafirze A. Czterocylindrowy diesel z ośmiozaworową głowicą i rozrządem napędzanym paskiem zębatym korzysta z wtrysku bezpośredniego (pompa wtryskowa Bosch VP44) i turbo o stałej geometrii. Moc 101 KM i moment 230 Nm zapewniają bazowe osiągi, przy czym w typowych warunkach auto spala 5,7–6,5 l/100 km. Zalety tej jednostki obejmują dużą trwałość (przebiegi 400–500 tys. km nie są wyjątkiem), odporność na gorszej jakości paliwo, bardzo niskie koszty serwisowe i wyjątkową łatwość naprawy – klasyczne pompy są tanie w regeneracji, a dostęp do części szeroki. Użytkownicy podkreślają też względną prostotę elektroniki i łatwość diagnostyki. Silnik bardzo dobrze znosi długie trasy, jest przewidywalny i średnio obciążony w porównaniu z mniejszymi dieslami Opla. Wady: wyczuwalny „turbo lag” poniżej 2000 obr/min, głośna praca powyżej 3000 obr/min i classiczne dymienie przy nagłym przyspieszeniu. Znany problem stanowią awarie pompy wtryskowej VP44 (szczególnie elektroniki, koszt regeneracji może być wysoki) oraz wycieki spod pokrywy zaworów i sporadyczne przecieki układu chłodzenia. Często po latach pojawia się problem z czujnikiem wału, zapowietrzaniem układu paliwowego i awarie świec żarowych. Większość użytkowników traktuje Y20DTH jako motor do jazdy przewidywalnej i spokojnej. Nie jest to diesel dla miłośników sportowej jazdy, ale dla szukających niezawodności i oszczędności.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 DTI 101KM Y20DTH – Opel Vectra B, Astra G, Zafira...