Silnik 2.0 EcoBlue 16V 120 KM Panther – Ford – modele: Transit, Tourneo, Transit Connect, Ranger – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 EcoBlue 16V 120 KM Pantherto podstawowa odmiana nowoczesnego diesla Forda, montowana w użytkowych modelach – Transit, Tourneo, Transit Connect oraz Ranger – od 2016 roku. Czterocylindrowa, szesnastozaworowa jednostka z wtryskiem Common Rail i turbosprężarką zapewnia solidne osiągi: 120 KM przy 3500 obr./min, moment 340 Nm od 1500 obr./min oraz typowe spalanie na poziomie 6,5–7,5 l/100 km. Wyróżnikiem tej serii jest bardzo rozbudowany układ oczyszczania spalin z DPF i AdBlue, a także ulepszona termika pracy (chłodnice EGR). Największe zalety to niskie spalanie, cicha praca w trasie, doskonała elastyczność (ważne w transporcie), dobra odporność na przeciążenia oraz przyjazny dostęp serwisowy. Użytkownicy chwalą trwałość rozrządu (pasek w kąpieli olejowej), możliwość taniego tuningu „na 140” i naprawdę szeroką dostępność części. Z drugiej strony, EcoBlue 120KM nie jest wolny od wad: najpoważniejsze dotyczą zapychania się DPF przy jazdach miejskich, wrażliwości na jakość AdBlue oraz problemów z czujnikami NOx i EGR (nawet przed 100 tys. km przy intensywnej eksploatacji). Pojawiają się też wycieki z chłodnic EGR i pęknięcia plastikowych elementów dolotu. Przy dużych przebiegach istotna staje się czystość oleju (zapiekania się zaworu upustowego turbo, awarie pompy). Opinie warsztatów skłaniają się ku ocenie, że to silnik na flotę i komercję, jeśli zachowuje się rygorystyczne przeglądy – wtedy odwdzięcza się tanimi naprawami i trwałością nawet powyżej 300 tys. km. Wersje 120 KM szczególnie polecane są do jazdy na trasach i lekkich dostawczaków – oferując niezawodność, jeśli nie czeka się z serwisem do awarii kontrolki.