Silnik 2.0 EcoBlue 16V 240 KM Panther – Ford – modele: Transit, Tourneo, Transit Connect, Ranger – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 EcoBlue 16V 240 KM Pantherto topowy przedstawiciel serii EcoBlue stworzony do zadań specjalnych – większych Transitów, Rangerów w wersjach double cab i sportowych odmian Tourneo. Czterocylindrowa, biturbo-diesel generuje imponujące 240 KM przy 3750 obr./min oraz moment 500 Nm już od 1750 obr./min. Silnik ten dostosowano do ciężkiej pracy, holowania i przyspieszania dużych mas, stąd pojawia się podwójne doładowanie, większy intercooler i zaawansowany system chłodzenia. Do największych zalet należy fenomenalna elastyczność (zaleta w transporcie i holowaniu), prawie benzynowa charakterystyka jazdy, możliwość przewozu dużych ładunków bez utraty dynamiki oraz bardzo szeroka adaptowalność do konfiguracji 4×4. Opinie użytkowników są entuzjastyczne – przy 8-biegowym automacie silnik daje ogromną frajdę z jazdy, jest cichy, szybki i – jak na moc – zaskakująco umiarkowany w spalaniu (8,5–10 l/100 km przy pełnym załadowaniu, 7,5 l na trasie bez ciężkiej nogi). Wady? Konstrukcja biturbo wymaga wyjątkowej dbałości o czystość oleju i serwis, zaniedbania prowadzą do bardzo kosztownych awarii turbo, a niektóre egzemplarze cierpiały na wycieki chłodziwa z intercoolera i obecność oleju w rejonie układu dolotowego. Pojawiają się zgłoszenia o usterkach czujników ciśnienia, wyciekach z zaworu EGR i problematycznych błądach AdBlue. Bardzo ważna jest regularna wymiana płynu chłodniczego i dbanie o wymianę paska rozrządu co 100–120 tys. km według zaleceń serwisu. Silnik polecany raczej użytkownikom flotowym, przewoźnikom i bardzo wymagającym, którzy cenią ponad wszystko dynamikę, komfort i nie liczą każdej złotówki serwisowej.