Silnik 2.0 HDI 16V 136KM DW10BTED4 – Peugeot 407, Citroën C5 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 HDI 16V 136KM DW10BTED4 to rozwojowa wersja popularnego diesla PSA, stosowana szeroko w Peugeotach 407 oraz Citroënach C5. Jednostka ta dysponuje mocą 136 KM przy 4000 obr./min oraz momentem 320–340 Nm, oferując bardzo dobrą dynamikę – auto z tym motorem dobrze radzi sobie zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Konstrukcja bazuje na żeliwnym bloku, 16-zaworowej głowicy, turbosprężarce o zmiennej geometrii, wtrysku common rail (Bosch/Siemens) oraz zaawansowanym systemie recyrkulacji spalin. Zalety silnika to bardzo wysoka kultura pracy, oszczędność (5,6–6,8 l/100 km), świetna dostępność części i solidność osprzętu przy regularnym serwisie. Użytkownicy podkreślają również szybkie nagrzewanie zimą, bezawaryjność pompy wysokiego ciśnienia i wyważenie między mocą a elastycznością. Wady? Najczęstsze kłopoty związane są z układem EGR (zapychanie), awariami wtryskiwaczy (szczególnie przy złym paliwie) oraz podatnością na wycieki z przewodów intercoolera i turbo. Po dłuższym przebiegu mogą pojawić się awarie koła dwumasowego oraz drobne wycieki spod pokrywy zaworów. Jednak przy regularnych serwisach i użytku mieszanym silnik uchodzi za bardzo trwały – właściciele deklarują bezproblemowe 250–350 tys. km. Sprawdzoną praktyką jest korzystanie z dobrych płynów i oleju oraz nieprzeciąganie wymian filtrów – taki reżim serwisowy zapobiega większości poważnych napraw.