Silnik 2.0 HDI 8V 84KM DW10 UTED – Peugeot 406, Citroën Xantia – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 HDI 8V 84KM DW10 UTED był pierwszym przedstawicielem nowoczesnych diesli PSA z rodziny HDI, dostępnym głównie w Peugeot 406 oraz Citroën Xantia na przełomie lat 90. i 2000. Czterocylindrowa jednostka z 8-zaworową głowicą o pojemności 1997 cm³ oferuje 84 KM przy 4000 obr./min oraz 205 Nm momentu już od 1750 obr./min. W silniku zastosowano Common Rail pierwszej generacji, turbo o stałej geometrii, rozrząd na pasku, brak filtra cząstek stałych (DPF). Największą zaletą DW10 UTED jest wręcz legendarna niezawodność oraz bardzo niska awaryjność nawet przy słabszym serwisie. Silnik świetnie znosi kiepskie paliwo – znany jest z minimalnego spalania (realnie 4,5–5,8 l/100 km), łatwego rozruchu w mrozie i niewielkich kosztów napraw. Dobrze oceniana jest odporność na przegrzewanie, niska skomplikowanie mechaniki i powszechność zamienników. Motor jest wyraźnie słabszy od nowszych HDI, ale do miejskiego i podmiejskiego ruchu wystarcza – użytkownicy chwalą go za gładką pracę, niskie koszty oleju i praktyczny brak kosztownych elementów elektroniki. Wady? Przede wszystkim słabe osiągi przy większym obciążeniu, ospałość podczas wyprzedzania oraz konieczność „dokręcania” biegów po mocniejszym wciśnięciu gazu. Do typowych problemów należą wycieki z uszczelki pokrywy zaworów, zapowietrzanie pompy wtryskowej, zużycie rolek rozrządu i sporadyczne awarie czujnika położenia wału. Mechanicy apelują o częstą kontrolę układu paliwowego w starszych egzemplarzach – zdarzają się przetarcia przewodów i drobne nieszczelności. Podsumowując – DW10 UTED to „żelazny” diesel dla tych, którym zależy na trwałości, taniości i prostocie – nie na dynamicznej jeździe czy nowoczesnej technologii.