Silnik 2.0 MZR CD 143KM DPF RF7J – Mazda 6, Ford Focus, Mazda 3, Mazda 5 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 MZR CD 143KM DPF RF7J jest jednym z najmocniejszych klasycznych diesli Mazdy z początkowych lat XXI wieku. Znajdziemy go w Mazdzie 6, 3 oraz Fordzie Focus i Mazdzie 5 – tu dostępny w zestawie z filtrem cząstek stałych (DPF). Technicznie silnik opiera się na czterocylindrowej konstrukcji common rail, 16-zaworowej głowicy z turbo VTG oraz intercoolerem. 143 KM przy 3500 obr./min i moment do 340 Nm już od 1800–2000 obr./min daje bardzo dynamiczną jazdę nawet cięższym modelom Mazdy. Użytkownicy jednogłośnie chwalą wysoką elastyczność, aksamitną pracę i bardzo szybki rozruch w zimnych warunkach – szczególnie ważne w Mazdzie 6. Motor ten jest sprawdzony w trasach i wyjazdach rodzinnych – spalanie przy spokojnej jeździe łatwo utrzymać na poziomie 6–7 l/100 km. Plusem jest duża podaż części zamiennych, łatwy rutynowy serwis oraz odporność na kiepskiej jakości paliwo w granicach normy. Do największych wad należy kosztowne zapychanie DPF w trybie miejskim i rzadkie, ale dotkliwe awarie turbosprężarki lub wtryskiwaczy po przebiegach 200–250 tys. km (objawiające się nierówną pracą lub sporadycznymi spadkami mocy). Charakterystyczne dla tej serii są też: zapocenia przewodów turbo/intercoolera, drobne wycieki z chłodniczki oleju, psujące się czujniki ciśnień oraz sporadyczne przypadki problemów z EGR i konieczność zgrania oprogramowania sterownika silnika po wymianie DPF. Szeroka baza zamienników umożliwia jednak przygotowanie taniego planu serwisowego, a użytkownicy zadowoleni są z jazdy w trasie (rady: regularne wymiany oleju, serwis i unikanie krótkich dojazdów w mieście). Podsumowując – 2.0 MZR CD 143KM DPF RF7J to dynamiczny, przewidywalny diesel dla użytkownika stawiającego na dojazdy trasowe i dbałość o obsługę eksploatacyjną.