OM640.94 to czterocylindrowa, szesnastozaworowa jednostka wysokoprężna Mercedesa, montowana w klasie B (W245), A (W169) oraz modelu Vito. Nowoczesny układ wtryskowy common rail, turbo o zmiennej geometrii, aluminiowa głowica i żeliwny blok czynią z niego silnik wytrzymały i relatywnie tani w eksploatacji – pod warunkiem terminowych serwisów. Osiągi to najczęściej 136 KM i 300 Nm (wersje dla Vito i B180 CDI), co daje dobre przyspieszenia i sprawność w ruchu miejskim. Kluczową zaletą OM640 jest bardzo niskie zużycie paliwa (średnio od 5,2 do 6,5 l/100 km), szybkie nagrzewanie się i płynna reakcja na gaz. Mechanicy cenią dostępność tanich zamienników części eksploatacyjnych i przewidywalność serwisową (wiele warsztatów zna ten silnik z innych modeli). Typowe bolączki to wycieki oleju spod pokrywy zaworowej, okresowe awarie zaworu EGR i sporadyczne problemy z czujnikiem ciśnienia doładowania (szczególnie w starszych rocznikach). Sporadycznie spotyka się drobne nieszczelności układu chłodzenia i awarie czujników DPF lub AdBlue. Użytkownicy narzekają głównie na trudność samodzielnych napraw w „podłogowej” zabudowie silnika w A- i B-klasie oraz kosztowny osprzęt (pieczoelektryczne wtryski). Jednak ogólna opinia jest bardzo dobra: silnik OM640.94 uznawany jest za trwały, spokojny, ekonomiczny napęd dla tych, którzy oczekują taniej i komfortowej jazdy przez długie lata, zwłaszcza jeśli trzymają się terminów wymiany oleju, filtra paliwa i unikają krótkich tras miejskich bez wypalania DPF.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 R4 CDI 16V OM640.94 – Mercedes B W245, A W169,...