Silnik 2.0 R4 D 16V M47D20TU to legendarna propozycja BMW z ery przed downsizingiem, stosowana w modelach E46 LCI, E90 LCI, X3 LCI oraz E60 (118d, 320d, 520d, X3 2.0d). Czterocylindrowy, szesnastozaworowy diesel z doładowaniem turbo o zmiennej geometrii, układem common rail pierwszej lub drugiej generacji i napędem rozrządu na łańcuchu. Osiągi zależne od wersji: od 115 do nawet 150 KM, moment 250–330 Nm od 1750 obr./min. Motor słynie ze świetnej elastyczności, niskiego spalania (5,2–6,4 l/100km), dobrej kultury pracy, bezproblemowej eksploatacji do 250 tys. km. Największe plusy: żwawy charakter nawet w cięższych autach, niska podatność na awarie turbo (przy właściwym serwisie), bardzo długa żywotność wtryskiwaczy Bosch oraz szeroka baza tanich zamienników. Docenia się odporność na gorszą jakość paliwa i łatwość napraw w niemal każdym warsztacie. Główne problemy: awarie rozrządu (głównie napinacz łańcucha i rozciąganie się łańcucha), wycieki oleju spod pokrywy zaworowej, awarie zaworu EGR, regularne problemy z DPF (przy eksploatacji miejskiej), czasami świece żarowe ułatwiające rozruch zimą. Po większych przebiegach mogą pojawiać się luzy w zawieszeniu alternatora i osprzętu paska pomocniczego. Eksperci i użytkownicy zalecają wymianę oleju co 10–12 tys. km (nie 30!) oraz regularne przeglądy rozrządu – zbagatelizowanie grozi awarią główną. Silnik uznawany za trwały, bardzo tani w eksploatacji w stosunku do nowszych diesli BMW – idealny do jazdy trasowej i codziennej, pod warunkiem świadomego serwisowania.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 R4 D 16V 115–150 KM M47D20TU – BMW – modele: E46 LCI,...