Silnik 2.0 R4 D 16V M47D20TU2 reprezentuje drugą generację czterocylindrowych diesli BMW produkowanych pod koniec lat 2000 i oferowanych m.in. w BMW E90 LCI, E83 LCI (X3), E60 (seria 5). To ewolucja poprzednika M47D20, wyposażona w system common rail 2. generacji i turbo o zmiennej geometrii. Zakres mocy wynosi od 122 do 163 KM – w zależności od wersji i modelu, a maksymalny moment obrotowy od 280 do 340 Nm dostępny jest już od 2000 obr./min. Mocne strony tej jednostki to bardzo szeroka dostępność momentu, elastyczna charakterystyka i znacznie poprawiona kultura pracy względem poprzednich jednostek. Silnik cechuje się wysoką niezawodnością głównej mechaniki, czołową trwałością wtryskiwaczy (Bosch) i realnymi przebiegami przekraczającymi 350–400 tys. km bez remontu generalnego. Użytkownicy chwalą umiarkowane spalanie (5,2–6,2 l/100 km), ekonomię i dynamikę nawet w cięższych modelach jak E60. Często podkreślana jest również przystępność cen części eksploatacyjnych i szeroka znajomość jednostki w niezależnych warsztatach. Wady: najpoważniejszą jest skomplikowany układ kolektora ssącego z klapkami wirowymi, które przy dużych przebiegach mogą ulec urwaniu i zniszczyć silnik – zaleca się ich prewencyjne usuwanie. Silnik bywa podatny na zapychanie EGR-u i powstawanie nagaru w kolektorze, częste są również wycieki oleju spod pokrywy zaworów. Słabym punktem jest czasami pompa wody, która potrafi ulec awarii przed 200 tys. km. Filtry DPF w wersjach po 2005 r. mogą wymagać kosztownej regeneracji lub wymiany, zwłaszcza przy jeździe wyłącznie miejskiej. Użytkownicy przestrzegają przed zaniedbaniem wymiany oleju oraz tankowaniem niskiej jakości paliwa – przy tej konstrukcji szybka reakcja na drobne objawy usterek pozwala uniknąć kosztownych napraw. Silnik M47D20TU2 polecany jest tym, którzy chcą cieszyć się dynamiczną, oszczędną jazdą i cenią przewidywalność kosztów serwisu, ale gotowi są do konsekwentnego pilnowania okresowych przeglądów i wymiany newralgicznych elementów kolektora.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 R4 D 16V 122–163 KM M47D20TU2 – BMW – modele: E90 LCI,...