Silnik 2.0 R4 D 16V 143 KM N47D20 – BMW – modele: E90, F10, F25, X3 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 R4 D 16V N47D20 (143 KM) to główna jednostka wysokoprężna, która zadebiutowała w BMW E90 (seria 3) na przełomie 2007/08 roku, później trafiała również do F10, F20, F25 (X3) i innych modeli. Motor ten oparty jest na nowoczesnym common railu trzeciej generacji (ciśnienie do 1800 bar), turbo ze zmienną geometrią i osprzęcie spełniającym normy Euro 5, a nawet Euro 6. Dysponuje mocą 143 KM przy 4000 obr./min i momentem 320 Nm (w najnowszych wersjach 350 Nm) już od 1750 obr./min. Silnik wyróżnia się bardzo dobrą dynamiką, niskim spalaniem (realnie 5,0–6,0 l/100 km) oraz cichą, aksamitną pracą – zwłaszcza przy zestawieniu ze skrzynią automatyczną. Użytkownicy BMW chwalą szybkie rozpędzanie, elastyczność i świetne wyważenie jednostki. Niestety, N47D20 143 KM to jeden z najbardziej kontrowersyjnych silników BMW minionych lat. Największą wadą jest łańcuch rozrządu umieszczony od strony skrzyni biegów, który w wielu przypadkach wymagał wymiany już po 100–150 tys. km z powodu wyciągania się i wyraźnego „grzechotania” (efekt niepoprawionych rozwiązań z początku produkcji). Koszt naprawy jest wysoki, ponieważ silnik wymaga demontażu. Do innych typowych wad należą częste problemy z zaworem EGR (zatykanie), awarie przepustnicy, typowe wycieki oleju z pokrywy zaworowej oraz szybkie zapychanie DPF w autach używanych wyłącznie w mieście. Zdarzają się także usterki wtryskiwaczy przy dużym przebiegu lub używaniu słabej jakości paliwa. Wielu właścicieli wskazuje dzisiaj, że wymiana całego rozrządu oraz regularne przeglądy pozwalają użytkować ten silnik przez setki tysięcy kilometrów, ale to jedno z najważniejszych wyzwań dla tego modelu jednostki. Mechanicy zalecają stosowanie wysokiej klasy oleju i wymianę co 10–12 tys. km. Mimo wad silnik N47D20 w wersji 143 KM bywa polecany jako bardzo ekonomiczny, dynamiczny diesel dla kierowców aut BMW klasy D i SUV, pod warunkiem, że właściciel będzie świadomie dbał o serwis rozrządu – bezwzględnie należy unikać egzemplarzy powypadkowych, z brakiem wpisów serwisowych.