Silnik 2.0 TDCi 16V 115 KM DW10C – Ford – modele: Mondeo, Galaxy, S‑Max, Transit – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 TDCi 16V 115 KM DW10Cto owoc współpracy Forda z koncernem PSA (Peugeot/Citroën), stosowany szeroko w modelach Mondeo, Galaxy, S‑Max oraz samochodach dostawczych Transit. Kluczowe dane: 1 997 cm³, czterocylindrowy, 16-zaworowy diesel z bezpośrednim wtryskiem common rail (Delphi lub Siemens), turbina ze zmienną geometrią, intercooler. Silnik zapewnia 115 KM przy 3750 obr./min i 300 Nm od 1750 obr./min, a w praktyce daje bardzo dobre osiągi w średnich autach, zapewniając elastyczną jazdę oraz łatwe przyspieszanie nawet pod obciążeniem. Motor chwalony jest za niskie średnie spalanie (5,4–6,5 l/100km) i dobrą kulturę pracy, a główna mechanika jest stosunkowo trwała (przy regularnych wymianach oleju i filtrów można liczyć na 350–400 tys. km przebiegu bez poważnych napraw głównych). Zalety to także szeroka baza zamienników i możliwość regeneracji osprzętu (turbo, wtryski) za rozsądne pieniądze, szeroka znajomość konstrukcji przez mechaników. Wady obejmują: zapychanie się EGR przy jeździe miejskiej, kłopoty z DPF (szczególnie przy dużych przebiegach i krótkich odcinkach), dość wrażliwy układ wtryskowy (zły jakościowo olej napędowy łatwo uszkadza wtryskiwacze), sporadyczne awarie przepustnicy i czujników ciśnienia. Niezbyt lubi bałagan serwisowy – przekroczenie interwałów wymiany oleju potrafi szybciej zużyć turbo, a nieterminowa wymiana rozrządu kończy się drogą naprawą. Użytkownicy cenią jednostkę za dynamikę, dobre osiągi i niskie spalanie na autostradzie, ale ostrzegają przed opinią „niezniszczalnego” diesla – kluczem do trwałości jest regularność serwisowa i tankowanie paliwa wysokiej jakości.