Silnik 2.0 TDI 16V CR 115KM EA189 to propozycja dla osób szukających możliwie ekonomicznego diesla w klasie średniej – występował w Passacie B7, Audi A4 B8 oraz Skodzie Superb. Konstrukcyjnie zbliżony do wersji 110KM – Common Rail, turbo VTG, układ rozrządu na pasku i 16-zaworowa głowica. Kultowy motor oferował moc 115 KM przy 4200 obr./min oraz moment obrotowy 290 Nm dostępny od 1750 do 2500 obr./min. Użytkownicy chwalą niskie spalanie (średnio 5,0–6,0 l/100 km), odporność na słabsze paliwo, szeroką dostępność części zamiennych oraz minimalną awaryjność głównych podzespołów przy regularnej wymianie oleju i filtrów. Motor lubiany jest za stosunkowo niskie koszty eksploatacji i możliwość utrzymania dobrych osiągów przy pełnym załadunku. Wady to w głównej mierze typowe bolączki rodziny EA189 – podatność na przytykanie się DPF (szczególnie przy miejskiej jeździe), problemy z EGR (nagary, check engine) oraz będące efektem akcji serwisowej „dieselgate” niekiedy trudniejsze wypalanie filtra i wzrost spalania po zmianie mapy sterownika. Zdarzają się awarie dwumasy i nieszczelności wtryskiwaczy (głównie powyżej 220–250 tys. km). Opinie o długowieczności są jednak bardzo pochlebne – użytkownicy deklarują przebiegi grubo ponad 300 tys. km bez poważnego remontu. Mechanicy sugerują regularne „przeganianie” auta w trasie i wymiany płynów oraz filtrów zgodnie z zaleceniami VAG. To silnik idealny dla racjonalnych użytkowników, którzy stawiają na trwałość i prostą obsługę naprawczą.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 TDI 16V CR 115KM EA189 – Volkswagen Passat B7, Audi...