Silnik 2.0 TDI 16V CR 120KM EA189 – Volkswagen Golf VI, Passat B7, Audi A3, Seat Exeo – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 TDI 16V CR 120KM EA189 pojawił się jako nieco mocniejsza wersja bazowych jednostek CR Volkswagena, z myślą o podniesieniu osiągów przy zachowaniu wysokiej ekonomii. Montowany był m.in. w Golfie VI, Passacie B7, Audi A3 8V oraz Seacie Exeo. Czterocylindrową konstrukcję z wtryskiem Common Rail (system Bosch), rozrządem na pasku, 16-zaworową głowicą oraz turbo o zmiennej geometrii wysoce cenią właściciele za: dobrą elastyczność (moment 290 Nm od 1750 obr./min), bardzo niskie spalanie (realnie 5,0–5,8 l/100 km) i wysoką odporność mechaniczną głównych elementów. Wielu użytkowników chwali możliwość łatwego tuningu softowego do 140–150 KM, bez wyraźnego zmniejszenia trwałości silnika. Eksploatacja „trasa + regularna wymiana filtrów” to gwarancja osiągania przebiegów nawet 350 tys. km bez napraw głównych. Wady? DPF dość szybko zapycha się przy jeździe miejskiej, a akcja „dieselgate” (modyfikacja oprogramowania) często skutkuje trudniejszym rozruchem i wzrostem spalania przy częstej regeneracji filtra. Typowy mankament: awarie EGR i sporadyczne przepalanie się przewodów podciśnienia. Mechanicy zgłaszają szybkie zużycie dwumasowego koła zamachowego w samochodach flotowych i konieczność wymiany pompy wody po 180–220 tys. km. Całościowo, silnik ten polecany jest użytkownikom szukającym dobrego kompromisu między dynamiką a kosztami, świadomie serwisującym samochód i unikającym wyłącznie miejskiej eksploatacji.