Silnik 2.0 TDI 16V CR 140–143KM EA189 – Volkswagen Golf VI, Audi A3, Skoda Octavia II – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 TDI 16V CR EA189 o mocach od 140 do 143 KM znajdziemy w najpopularniejszych autach VAG – Golf VI, Audi A3 8P oraz Skodzie Octavia II i innych bliźniaczych modelach Seat. Konstrukcja to dojrzały rozwój wersji PD – z wtryskiem common rail, turbosprężarką VNT, 16 zaworami, rozrząd napędzany paskiem. Moc: 140/143 KM przy 4200 obr./min, moment 320 Nm od 1750 obr./min. Najważniejsze zalety to: bardzo dobre osiągi (do setki w poniżej 10 s w Golfie, elastyczność w trasie), świetna kultura pracy – ciszej, płynniej, mniej wibracji niż poprzednie PD, oszczędność (spalanie 4,8–6,5 l/100 km w zależności od auta) i odporność na gorsze paliwo. Motor doczekał się wielu pozytywnych opinii kierowców – przebiegi powyżej 300 tys. km bez poważnych napraw są bardzo realne, jeśli pilnuje się regularnego serwisu (wymiana oleju, filtry) i okresowo wypala DPF na trasie. Wady? Przede wszystkim awarie filtra DPF i czujników EGR w autach miejskich, sporadyczne wycieki oleju spod pompy, awarie ciśnienia doładowania przy słabej jakości zamiennikach i problemy z przepływomierzami. Znane są przypadki awarii napinacza paska rozrządu i cieknące przewody turbo, rzadziej problemy z zaworami swirl. Przy bardzo dużych przebiegach – ryzyko zużycia dwumasy i wtryskiwaczy. Generalnie, motor uchodzi za bardzo trwały, pod warunkiem sumiennego serwisu – użytkownicy najczęściej wymieniają wady osprzętu, nie samej jednostki. To wybór dla tych, którzy chcą taniego w serwisie, mocnego, oszczędnego diesla z pełną dostępnością części.