Silnik 2.0 TDI 16V CR 184KM EA288 – Volkswagen Golf VII GTD, Audi A3 8V, Seat Leon III – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 TDI 16V CR 184KM EA288 to zaawansowana jednostka Diesla, która zadebiutowała na rynku europejskim w 2012 roku. Motory te montowano w autach segmentu C i D: VW Golf VII GTD, Audi A3 8V, Seat Leon III. Czterocylindrowa konstrukcja DOHC, turbo VTG, intercooler, wtrysk common rail oraz bardzo rozbudowany system oczyszczania spalin (DPF, EGR, SCR/AdBlue) pozwala uzyskać moc 184 KM przy 3500–4000 obr./min i aż 380 Nm już od 1750 obr./min. Najważniejsze zalety tej jednostki to spektakularna elastyczność, niesamowita dynamika jazdy nawet w ciężkich hatchbackach czy kombi oraz niskie spalanie (4,7–5,8 l/100 km przy spokojnej jeździe, 6–7 l w trybie GTD przy dynamiczniejszym stylu). Użytkownicy oraz eksperci chwalą ją za świetną reakcję na gaz, dużą odporność mechaniczną (blok żeliwny, wysokie ciśnienie wtrysku), szeroką dostępność części oraz doskonałą współpracę ze skrzyniami DSG i manualnymi. EA288 to motor bardzo podatny na tuning – legalny przyrost do 210–220 KM nie wpływa znacząco na trwałość głównych elementów. Wady? To przede wszystkim skomplikowany osprzęt oczyszczania spalin – DPF i AdBlue są podatne na zapychanie podczas częstej jazdy w mieście, a naprawy SCR bywają kosztowne po gwarancji. Częste są sygnały o awariach zaworu EGR i przepustnicy, sporadycznie problemy z korozją przewodów paliwowych czy wyciekami spod pokrywy zaworowej. Mechanicy podkreślają konieczność serwisu na wysokiej jakości oleju, regularnego wypalania DPF na trasie i kontroli wtryskiwaczy co 100–120 tys. km. Opinie kierowców są bardzo pozytywne dla użytkowników aut trasowych lub sportowo nastawionych. Słabe punkty inklinują się dopiero przy zaniedbaniach serwisowych lub ciągłej miejskiej eksploatacji, wtedy znacznie skraca się żywotność DPF oraz rośnie ryzyko usterek EGR/AdBlue.