Silnik 2.0 TDI 16V CR 190–204KM EA288EVO to najnowsza ewolucja popularnej serii wysokoprężnych motorów koncernu VAG, wdrożona w modelach klasy średniej oraz premium po 2019 roku: Volkswagen Passat B8 FL, Skoda Superb IV, Audi A4 B9 FL. Oferuje moc 190 lub 204 KM (zależnie od mapy i skrzyni), moment rzędu 400–420 Nm dostępny bardzo nisko (od 1750 do 2750 obr./min). Jest to jednostka 16-zaworowa z dwustopniowym systemem EGR, nowym układem wtryskowym Common Rail (~2200 bar), turbosprężarką o szybkim sprzęgle i bardzo zaawansowanym układem oczyszczania spalin (DPF, dwa katalizatory SCR, systemy czujników NOx, AdBlue, EGR chłodzony cieczą). Największe zalety to: wyjątkowo niska emisja NOx i cząstek stałych (wartości Euro 6d-TEMP), kapitalna dynamika – nawet w dużych kombi osiągi porównywalne z benzyną turbo. Realne spalanie w cyklu mieszanym – 4,8–5,7 l/100 km. Użytkownicy chwalą jednostkę za bardzo wysoką kulturę pracy, ciche i szybkie nagrzewanie, minimalne opóźnienia turbo i szybkie reagowanie na gaz. Nowa konstrukcja pozwala na bardzo długie przebiegi, dobrze znosi jazdę autostradową i holowanie cięższych przyczep (szczególnie wersje 4×4 DSG). Wady? Typowe dla zaawansowanych systemów: kosztowny serwis systemu AdBlue (czujniki, pompy), konieczność tankowania AdBlue co kilkanaście tys. km; przypadki kosztownych napraw EGR po 150–200 tys. km, a także spore wydatki przy zaniedbaniach DPF-ów (jazda miejska, krótkie odcinki). Wśród negatywnych opinii pojawiają się też pierwsze głosy o zużyciu napędu rozrządu (łańcuch) przy dużych przebiegach oraz okazjonalnych błędach elektroniki (sterownik, NOx, AdBlue). Zdecydowanie zaleca się rygorystyczny serwis i unikanie jazdy tylko po mieście. Niemniej EPA288EVO to jeden z topowych diesli klasy średniej – dynamiczny, oszczędny i trwały przy regularnym serwisie.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 TDI 16V CR 190–204KM EA288EVO – Volkswagen Passat B8 FL,...