Silnik 2.0 TDI 16V CR 190KM EA288 – Volkswagen Passat B8, Skoda Superb III – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 TDI 16V CR 190KM EA288 to jednostka wprowadzona ok. 2015 roku do flagowych modeli grupy VAG: Volkswagen Passat B8, Skoda Superb III i pokrewnych. Cztery cylindry, cztery zawory na cylinder, turbo VTG z intercoolerem, Common Rail i bardzo rozbudowany układ oczyszczania spalin (DPF, SCR/AdBlue, chłodzone EGR, dwa katalizatory). Moc maksymalna: 190 KM przy 3500–4000 obr./min, 400 Nm od 1750 obr./min. Główne zalety silnika to bardzo dobre osiągi – sprint do 100 km/h w 8–8,5 s (Passat), niskie zużycie paliwa (średnio 5,5–6,2 l/100 km), bardzo wysoką kulturę pracy i solidność głównych podzespołów (blok stalowy, trwałe turbo). Użytkownicy pozytywnie oceniają współpracę ze skrzyniami DSG, cichą pracę nawet przy wyższych prędkościach oraz stabilną dynamikę w pełnym zakresie obrotów. Plus za łatwy serwis oraz szeroką dostępność części zamiennych. Wadą natomiast bywa zapychanie się filtra DPF – szczególnie w mieście lub przy krótkich przebiegach – a także awarie czujników NOx (AdBlue, SCR), wycieki intercoolera, pojedyncze przypadki awarii przepustnicy. Po 150–200 tys. km pojawiają się typowe problemy: wyciek płynu chłodzącego, sporadyczne awarie elektroniki, konieczność czyszczenia EGR i turbo. Przy prawidłowej eksploatacji i jeździe trasowej bez trudu dożyje 300–350 tys. km bez napraw głównych. W opiniach użytkowników króluje zadowolenie z osiągów, niskich kosztów napraw mechanicznych i trwałych sprzęgieł – narzeka się głównie na koszty osprzętu (DPF, SCR/AdBlue, czujniki) oraz kosztowne naprawy przy zaniedbaniach.