Silnik 2.0 TDI 16V PD 170KM o kodzie EA188 to jeden z najbardziej kontrowersyjnych wysokoprężnych silników Grupy Volkswagena, który pojawił się w połowie pierwszej dekady XXI wieku w takich modelach jak Audi A4 B7, Volkswagen Golf V, Seat Leon II czy Skoda Octavia II. Jego konstrukcja opiera się na czterocylindrowym bloku o pojemności 1968 cm³, 16-zaworowej głowicy i układzie pompowtryskiwaczy (PD – Pumpe Düse). Dzięki podwójnemu intercoolerowi i turbo o zmiennej geometrii uzyskiwał moc aż 170 KM przy 4200 obr./min oraz 350 Nm (z funkcją overboost do 380 Nm). Największym atutem tej jednostki są rewelacyjne osiągi nawet w cięższych kombi (przyspieszenie do 100 km/h w 8-9 sekund), wysoka elastyczność oraz niskie zużycie paliwa (w trasie: 5,5–6,0 l/100 km). Użytkownicy chwalą bardzo dynamiczną jazdę, potencjał do modyfikacji (łatwy przyrost mocy do ok. 200 KM) oraz ogólną „solidność” bloku i głowicy. Jednak silnik ten jest również synonimem szeregu poważnych problemów – największa wada to awaryjność układu wtryskowego (pompowtryskiwacze), szybkie zużycie wałka rozrządu (typowe przy przebiegach >150–180 tys. km), wycieki oleju i problematyczny filtr cząstek stałych DPF (częste zapychanie, wymiana nawet co 80 tys. km). Opinie użytkowników ostrzegają także przed pękającymi głowicami jednostek BKD i BMN oraz kosztownymi naprawami dwumasowego koła zamachowego i układu EGR. Zdarza się zużycie sprzęgła przy dynamicznej jeździe. Bez regularnej wymiany oleju wysokiej jakości i przestrzegania serwisu silnik traci największą zaletę – trwałość. Niemniej, dla osób oczekujących mocy i sportowych wrażeń przy umiarkowanym spalaniu, 2.0 TDI 170 KM pozostaje atrakcyjnym wyborem na rynku wtórnym. Jednak wybór takiego auta bez dokładnej weryfikacji historii serwisowej niesie spore ryzyko.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 TDI 16V PD 170KM EA188 – Audi A4 B7, Volkswagen...