Silnik 2.0 TDI 16V SCR 136–163KM EA288EVO – Volkswagen Golf VIII, Passat B8 FL, Skoda Superb FL – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 TDI 16V EA288EVO (SCR) to najnowsza generacja diesli Grupy VW, wprowadzona do modeli Volkswagen Golf VIII, Passat B8 FL, Skoda Superb FL i pokrewnych po 2019 roku. Oferuje wersje 136, 150, 163 KM (niekiedy 115 KM w słabszych wyborach), a każda oparta jest na pełnym systemie oczyszczania spalin: SCR (AdBlue), podwójny DPF oraz EGR nowej generacji. Blok silnika wykonano z aluminium, głowica to 16-zaworowy DOHC, a turbosprężarka ze zmienną geometrią zapewnia wysoką responsywność nawet przy niskich obrotach. Motor spełnia restrykcyjne normy Euro 6d-TEMP i cechuje się bardzo niskim zużyciem paliwa (w warunkach miejskich realnie 4,5–6 l/100 km), przy jednoczesnej dynamice wystarczającej do komfortowej jazdy w trasie i mieście – nawet najmocniejsza wersja 163 KM w Golfie VIII pozwala na sprint do setki w ok. 8,8 s. Opinie użytkowników są bardzo pozytywne: chwalą one kulturę pracy (niemal bezwibracyjna nie tylko na biegu jałowym, ale również przy wyższych obrotach), szybkie nagrzewanie się zimą, dużą rezerwę mocy pod obciążeniem oraz niską awaryjność osprzętu nowej generacji. Motor dobrze współgra z automatyczną skrzynią DSG. Do wad zaliczają się coraz wyższe koszty napraw/diagnostyki elektroniki (czujniki SCR/AdBlue, DPF), możliwość kosztownych napraw osprzętu poza gwarancją oraz podatność DPF na zapychanie przy częstej jeździe na krótkich odcinkach. Rzadziej pojawiają się kłopoty z wtryskiem paliwa, zauważalne głównie przy bardzo dużych przebiegach. Jednostka wymaga regularnych przeglądów, a koszty serwisu w ASO bywają spore. Podsumowując: EA288EVO to niezwykle nowoczesny, ekonomiczny i trwały diesel, którego głównym atutem jest kompromis między mocą a spalaniem i ekologią, pod warunkiem serwisowania zgodnie z zaleceniami producenta i częstej jazdy pozamiejskiej.