Silnik 2.0 TDI 8/16V PD 140KM EA188 – Volkswagen Passat B6, Audi A3, Skoda Octavia, Seat Leon – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 TDI PD 140KM EA188 (8/16V) to jednostka szeroko stosowana w Passacie B6, Audi A3, Skodzie Octavii II i Seat Leonie II od 2003 do ok. 2010 roku. Silnik dostępny był w wersjach 8- i 16-zaworowej, wykorzystując system pompowtryskiwaczy (PD) oraz turbo o zmiennej geometrii. Parametry: 140 KM przy 4000 obr./min, moment 320 Nm (360 Nm z overboostem) dostępny już przy 1750 obr./min. Największą zaletą jest ekonomia jazdy – w trasie zużycie paliwa nawet 5–5,7 l/100 km, w mieście najczęściej poniżej 7 l. Użytkownicy cenią bardzo dużą elastyczność przy małych prędkościach i znakomite osiągi na autostradzie. Egzemplarze z wtryskiem Bosch uchodzą za wyjątkowo trwałe, a baza zamienników i serwisów jest ogromna. Wady są jednak bardzo wyraźne: wersje 16V cierpią na problemy z głowicą (pęknięcia – szczególnie BKD, BMN), awarie wałków rozrządu oraz wycieki oleju spod pokrywy zaworowej. Typowym problemem są kosztowne usterki wtryskiwaczy PD (szczególnie Siemens), zapychanie filtra DPF (w miastach), awarie koła dwumasowego i EGR. Nadmierna eksploatacja na niskich obrotach powoduje gromadzenie się nagaru w kolektorze ssącym. Mechanicy wskazują, że regularna wymiana oleju oraz stosowanie części wyższej jakości pozwala zminimalizować ryzyko poważnych napraw. Silnik 2.0 TDI PD 140 KM w wersji 8V uchodzi za mniej problematyczny, a użytkownicy chwalą bezproblemowe uruchamianie zimą oraz odporność na gorszej jakości paliwo. Podsumowanie: bardzo dynamiczny diesel, który przy rozsądnym serwisie odwdzięcza się trwałością, ale pod warunkiem unikania zaniedbanych egzemplarzy i zapobiegania zapychaniu filtra DPF.