Silnik 2.0 TDI 8/16V PD EA188 – Volkswagen Passat B6, Audi A3, Skoda Octavia, Seat Altea – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Popularny silnik 2.0 TDI PD EA188 (8V/16V) wszedł do gamy VW jako kontynuacja cieszących się uznaniem 1.9 TDI, oferując wyższą moc (od 105 do 170 KM w zależności od wersji, najczęściej 136, 140, 143 lub 170 KM) i nowsze rozwiązania techniczne – m.in. głowica DOHC, turbosprężarka zmienno-geometrii, intercooler, pompowtryskiwacze oraz napęd rozrządu paskiem. W Passacie, Octavii czy Altei cieszył się dużym wzięciem dzięki świetnej relacji osiągów do spalania (6,0–7,0 l w mieście, 5,0 l w trasie). Wersja 8V uchodzi za trwalszą; 16V BKD jest najbardziej narażona na pękanie głowic i awarie wałka rozrządu. Silnik oferuje wysoką elastyczność, przyspieszenie zbliżone do benzyny turbinowej oraz łatwość tuningu. Użytkownicy na forum chwalą łatwość napraw (serwis zna jednostkę w każdym warsztacie), szeroką dostępność zamienna części i trwałość przy regularnych wymianach oleju. Wady: notoryczne awarie pompowtryskiwaczy, kosztowne naprawy EGR, szybka degradacja dwumasy w intensywnie jeżdżących egzemplarzach, możliwość zapchania filtra DPF przy jeździe miejskiej, wycieki oleju z głowicy i turbo, pękające węże, często pojawiające się błędy czujników. Wersje z dłuższym interwałem serwisowym wymagają szczególnej troski o stosowanie najlepszych olejów (VW 505.01) i regularne „przeganianie” auta na trasie. Silnik jest lubiany na rynku wtórnym, bo nawet po 10–15 latach użytkownicy chwalą jego niskie koszty eksploatacji i wytrzymałość przy rozsądnej jeździe. To diesel dla osób szukających kompromisu między osiągami, a prostotą obsługi i kosztami.