Silnik 2.0 VCDi 125 KM VM Z20S – Opel/Vauxhall – modele: Astra, Zafira, Vectra, Signum – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 VCDi VM Z20S (125 KM) to włoska konstrukcja z portfolio VM Motori, stosowana na szeroką skalę w Oplach Astra H, Zafira B, Vectra C, Signum oraz niektórych modelach Chevroleta. Turbo diesel DOHC, cztery cylindry, pojemność 1991 cm³, osiem zaworów, intercooler, ośmioklapowa głowica, napęd rozrządu na pasku, system common rail, turbosprężarka z intercoolerem. Motor generuje 125 KM oraz solidny moment 280 Nm przy 2000 obr./min, co pozwala na sprawną jazdę także w dużych minivanach Opla. Największy atut: bardzo niskie spalanie (realnie 5,8–6,5 l/100 km), rewelacyjna elastyczność na niskich biegach oraz niska awaryjność głównej mechaniki. Silnik odwdzięcza się bardzo dużą odpornością na kiepskie paliwo i eksploatację w trudnych warunkach, co doceniają flotowcy i taksówkarze. Zaletą jest stosunkowo prosta naprawa pompy wtryskowej i dostępność zamienników oraz łatwa regeneracja turbo. Do wad należą klasyczne bolączki diesli VM Motori: ryzyko przedmuchów pod głowicą po dużych przebiegach, konieczność kontroli pasków rozrządu (potrafią się rozciągać), wycieki oleju z okolic uszczelniaczy oraz notoryczne uszkodzenia zaworu EGR i drobne awarie czujników. Przy większych przebiegach typowa jest regeneracja dwumasy, a regularny serwis to podstawa trwałości. Opinie użytkowników są jednak bardzo pozytywne – chwalą niskie koszty napraw, dobrą dostępność części w Oplu, oraz dużą liczbę specjalistów znających tę odmianę od podszewki. W przypadku dobrze serwisowanych aut, VM Z20S umożliwia przebiegi powyżej 350 tys. km bez poważnych remontów i świetnie sprawdzi się zarówno w kompaktowych kombi, jak i większych minivanach Opla oraz Chevroleta.