Silnik 2.0 VCDi 130–163 KM GM Z20D1 – Opel/Vauxhall – modele: Signum, Vectra, Corsa, Astra – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 VCDi o mocy 130–163 KM z oznaczeniem GM Z20D1 to jednostka wysokoprężna stosowana w ofercie Opla i Vauxhalla, w takich modelach jak Signum, Vectra, Corsa i Astra, która budzi zarówno dużo pochwał, jak i kontrowersji. Omawiana jednostka to czterocylindrowy diesel z 16-zaworową głowicą, bezpośrednim wtryskiem Common Rail oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii (VTG). Zależnie od wersji oferuje moc od 130 do nawet 163 KM oraz moment aż 320–360 Nm przy 2000 obr./min. Zaletą tego silnika jest przyzwoita elastyczność, niskie spalanie (realnie 5,5–7,2 l/100 km), bardzo dobra kultura pracy na trasie, niezły komfort jazdy, wysoka odporność na gorszej jakości paliwo (szczególnie w starszych egzemplarzach) oraz łatwa dostępność zamienników większości kluczowych podzespołów, w tym turbosprężarki czy elementów rozrządu. Użytkownicy cenią jednostkę Z20D1 za możliwości dalszego podniesienia mocy (chiptuning do 180 KM zazwyczaj odbywa się bez szkody dla trwałości mechaniki, zwłaszcza gdy regularnie serwisuje się olej i DPF). Zasięg bez remontów – przy jeździe trasowej i używaniu lepszych płynów eksploatacyjnych – spokojnie przekracza 300 tys. km. Wady? Największą bolączką tej serii są nawracające usterki osprzętu: DPF szybko zapycha się podczas jazd miejskich, układ EGR jest podatny na powstawanie nagaru, a uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania często powoduje tryb awaryjny. Zdarzały się awarie turbosprężarki (szczególnie po 150–180 tys. km), problemy z dwumasowym kołem zamachowym oraz wycieki spod pokrywy zaworów i nieszczelności układów chłodzenia. Kosztowne bywają naprawy układów wtryskowych – wtryskiwacze uchodzą za wytrzymałe, lecz pojedyncze awarie generują spore wydatki. Opinii negatywnych jest więcej u posiadaczy aut intensywnie eksploatowanych miejskich (taksówki, floty), natomiast kierowcy regularnie serwisujący auto, robiący typowo dłuższe dystanse – są generalnie zadowoleni z niewielkiej awaryjności mechanicznej i ekonomii na dystansie. Wskazówki mechaników: dbałość o interwały olejowe, regularne przeganianie auta na trasie by skutecznie wypalać DPF oraz szybka reakcja na pierwsze objawy wycieków lub awarii czujników.