Silnik 2.0 VCDi 150 KM VM Z20S – Opel/Vauxhall – modele: Astra, Zafira, Vectra, Signum – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 VCDi 150 KM z oznaczeniem VM Z20S jest konstrukcją włoską (VM Motori), szeroko stosowaną przez Opla w modelach Astra, Zafira, Vectra i Signum. To jednostka czterocylindrowa, 16-zaworowa, z turbosprężarką VTG, intercoolerem i precyzyjnym wtryskiem common rail Bosch. Maksymalna moc to 150 KM (3750 obr./min), a moment aż 320 Nm już przy 2000 obr./min. Jeden z największych atutów silnika to jego dynamika – elastyczność przy wyprzedzaniu nawet w pełni załadowanym aucie oraz niskie spalanie w trasie (5,6–7,0 l/100 km). Użytkownicy chwalą bardzo ciche prowadzenie, niezłą dostępność zamienników, stosunkowo niską cenę typowych napraw eksploatacyjnych (pasek rozrządu, sprzęgło, turbo). Silnik ceniony jest za łatwość chiptuningu – bezpieczne zwiększenie mocy do 170 KM rzadko wpływa negatywnie na trwałość bloku czy głowicy. Wady? Główny problem to podatność na zaniedbania serwisowe: zapychanie się EGR i DPF przy krótkiej miejskiej eksploatacji, rozciągnięcie paska rozrządu przy przekroczeniu interwału wymiany i kosztowne naprawy układu wtryskowego – szczególnie na tanim paliwie. Mechanicy ostrzegają przed przeciąganiem wymian oleju (zalecane co 10–12 tys. km, mimo dłuższych rekomendacji producenta), a także przed ignorowaniem pierwszych objawów spadku mocy (często spowodowanych czujnikiem ciśnienia doładowania lub nagarem w kolektorze). Częste są także wycieki oleju z okolic turbiny oraz przewodów odmy. W przypadku użytkowania auta na trasach, silnik uchodzi za trwały i niezawodny przez przebiegi ponad 300 tys. km, o ile skrupulatnie przeprowadza się każdą czynność serwisową i unika jazdy wyłącznie na krótkich odcinkach. Ogólny wydźwięk opinii: dobry kompromis między osiągami a kosztami, lecz wymagający świadomej eksploatacji i regularnych przeglądów.