Silnik 2.0 VCDi VM Z20S – Opel/Vauxhall – modele: Astra, Zafira, Vectra, Signum – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 VCDi VM Z20S to konstrukcja identyczna z powyższym wariantem, bazująca na rozwiązaniach włoskiego VM Motori, szeroko wdrażana w przednionapędowych Oplach i Vauxhallach od początku XXI wieku. Jego struktura bazuje na 16-zaworowej głowicy, nowoczesnej turbosprężarce o zmiennej geometrii oraz wtrysku common rail. Atuty tej jednostki to prosta budowa jak na nowoczesny diesel, niezła dostępność części, stosunkowo niewielkie koszty napraw i regeneracji turbosprężarki oraz łatwość dostępu do wymiany rozrządu (co 120–150 tys. km). Eksploatacyjnie motor jest uznany za przewidywalny, z dużą odpornością na błędy użytkownika – dobrze znosi krótkotrwałe zaniedbania serwisowe. Największy minus to wrażliwość na długotrwałą jazdę miejską – DPF bywa problematyczny przy ciągłych krótkich trasach, a EGR szybko zbiera nagar. Częste są opinie o drobnych wyciekach oleju (np. z przewodów turbo lub pokrywy zaworów), awariach czujników doładowania oraz nietrwałości sprzęgła przy agresywnym prowadzeniu lub przy dużym ładunku. Wszystkie typowe naprawy (turbo, EGR, wtrysk) są przewidywalne i nie rujnują budżetu, o ile użytkownik pilnuje harmonogramu serwisu. Przy długodystansowej eksploatacji, systematycznej wymianie oleju i dobrej jakości paliwie, silnik VM Z20S pokonuje bez większych kosztów nawet 350 tys. km. W podsumowaniu: to rzetelny napęd dla wymagających rozsądku ekonomicznego i przewidywalności serwisowej, lecz niekoniecznych miłośników krótkowych tras miejskich.