Silnik 2.0D 16V 150–163KM AJ200D – Jaguar XF, Land Rover Freelander, Range Rover Evoque, Jaguar XE – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0D 16V AJ200D (tzw. Ingenium Diesel) to własna, nowoczesna konstrukcja koncernu Jaguar Land Rover wprowadzona po 2015 roku do modeli premium: Jaguar XF, XE oraz SUV-ów Land Rover Freelander i Range Rover Evoque. To lekka, aluminiowa, szesnastozaworowa jednostka o bezpośrednim wtrysku common rail (Bosch), turbosprężarce VTG, chłodzonym intercoolerze i bardzo zaawansowanej elektronice (pełny pakiet czujników NOx, DPF, AdBlue/SCR). Wersje 150KM i 163KM różnią się jedynie oprogramowaniem. Atuty: bardzo wysoka kultura pracy (równość biegu, cicha praca na jałowych obrotach), świetna dynamika i bardzo niskie spalanie (średnio 5,0–5,6 l/100 km w modelach sedan, do 6,2 l w SUV-ach AWD). Motor zdobył uznanie za lekkość, bardzo dobrą elastyczność (380Nm już od 1750 obr./min), cichy rozruch oraz wyjątkowo szybkie nagrzewanie się w zimie. Po stronie wad: skomplikowana budowa wymaga rygorystycznej obsługi serwisowej – najczęstszym problemem są awarie osprzętu turbo, szybkie zapychanie DPF w ruchu miejskim oraz wysoka wrażliwość na opóźnione wymiany oleju. Bywają wycieki płynu chłodniczego (pompy cieczy, plastikowe przewody), nieliczne awarie wtryskiwaczy i drogie usterki układu SCR (np. czujniki NOx). Mechanicy przestrzegają przed naprawami poza SO lub używaniem części niskiej jakości. Opinie użytkowników są bardzo dobre przy regularnej eksploatacji trasowej – auta pokonują ponad 250–300 tys. km bez grubych napraw, pod warunkiem terminowej obsługi. Wady ujawniają się głównie w przypadku krótkich, miejskich przebiegów lub zaniedbań serwisowych – wówczas silnik może sprawiać kosztowne niespodzianki. Warto kontrolować interwały olejowe i systematycznie wykonywać diagnostykę układów oczyszczania spalin.