Silnik 2.0D 16V 180KM AJ200D – Jaguar XE, Land Rover Discovery Sport, Jaguar XF, Range Rover Evoque – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0D 16V 180KM AJ200D to przedstawiciel gamy nowoczesnych, aluminiowych jednostek wysokoprężnych z rodziny Ingenium, które trafiły do aut Jaguar Land Rover od połowy drugiej dekady XXI wieku. Czterocylindrowy diesel z bezpośrednim wtryskiem common rail, turbosprężarką o zmiennej geometrii i rozbudowaną elektroniką, został zaprojektowany do pracy w różnych wariantach napędu – od klasycznych sedanów (Jaguar XE, XF) po SUV-y i crossovery (Discovery Sport, Evoque). Oferuje 180 KM przy 4000 obr./min i 430 Nm momentu już od 1750 obr./min. Chwalony za świetną kulturę pracy, cichą i płynną jazdę, elastyczność oraz niskie realne spalanie (średnio 5,5–6,5 l/100 km w autach średniej klasy). Użytkownicy doceniają szybkie nagrzewanie wnętrza, bardzo dobre osiągi nawet w cięższych modelach SUV, szybkie reakcje na gaz oraz sprawną współpracę z 8-biegowym automatem. Silnik zyskał uznanie za relatywnie niskie koszty serwisu, jeśli korzysta się ze specyfikowanych olejów „low SAPS” i wydłużonych interwałów wymiany (realnie ok. 15 tys. km). Do wad AJ200D należy zaliczyć typowe dla współczesnych diesli: zapychanie filtra DPF przy miejskiej eksploatacji, awaryjność i drogą wymianę pompy AdBlue, pojedyncze przypadki wycieków spod pokrywy zaworów oraz wynikające z tego spore koszty napraw poza serwisem autoryzowanym. Zdarzają się też błędy elektroniki zarządzającej układem SCR. Użytkownicy narzekają na skomplikowany dostęp serwisowy i konieczność częstego resetowania adaptacji po serwisach nieautoryzowanych. Opinie serwisów są dość pozytywne: regularnie serwisowane AJ200D pozwalają na bezproblemowe przebiegi ponad 220–250 tys. km, kluczem jest pilnowanie jakości oleju i AdBlue oraz regularne wypalanie DPF na dłuższych trasach.