Silnik 2.0D 16V 240KM AJ200D – Jaguar XF, Jaguar F-Pace, Range Rover Evoque, Jaguar XE – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0D 16V AJ200D o mocy 240KM to najmocniejsza dwulitrowa odmiana diesla z rodziny Ingenium, stosowana w Jaguarze XF, XE, F-Pace i Range Roverze Evoque. Czterocylindrowy silnik z podwójnym doładowaniem (twin-turbo), wyposażony w zaawansowany common rail, dwa intercoolery oraz rozbudowany układ oczyszczania spalin (DPF, SCR/AdBlue). Parametry: 240 KM przy 4000 obr./min, moment 500 Nm dostępny od 1500 obr./min, co umożliwia przyspieszenie do setki poniżej 7,5 sekundy dla limuzyny XF. Atutem jest bardzo wysoka dynamika, świetna elastyczność na autostradzie i wyprzedzający moment obrotowy, dzięki czemu silnik nadaje się zarówno do szybkiego kombi, jak i ciężkiego SUV-a. Użytkownicy chwalą niskie rzeczywiste spalanie jak na taką moc (średnio 6,2–7,3 l/100km), cichą pracę, płynność oraz niezawodne współdziałanie z automatyczną skrzynią. Zaletą jest wytrzymałość głównej mechaniki (blok, tłoki) oraz niskie zużycie oleju przy korzystaniu zgodnie z wytycznymi producenta. Do wad należy zaliczyć podwyższone koszty potencjalnych napraw – twin-turbo wymaga rygorystycznej obsługi (wymiana oleju max. co 15 tys. km, dbałość o AdBlue i wypalanie DPF). Typowe usterki to: zapchanie DPF w autach miejskich, awarie wtryskiwaczy Delphi po przebiegu 150 tys. km, przecieki płynu chłodzącego w okolicach pokrywy zaworów i uszczelnień turbo. Pojedyncze przypadki opisują błędy czujników ciśnienia AdBlue lub kłopoty z regeneracją DPF. Mechanicy rekomendują regularnie sprawdzanie stanu turbo i nieoszczędzanie na jakości oleju i filtrów. Silnik AJ200D 240KM to opcja dla wymagających dynamicznej jazdy, ale akceptujących wysokie wymagania eksploatacyjne nowoczesnych diesli premium.