Silnik 2.1 D 12V XUD11A to klasyczny wolnossący diesel koncernu PSA, używany w latach 90. w modelach z wyższej półki, takich jak Peugeot 605 i Citroën XM. Jest to czterocylindrowy, 12-zaworowy silnik (3 zawory na cylinder: 2 ssące, 1 wydechowy), pojemność 2138 cm³, moc 83–88 KM (w zależności od wersji) i ok. 170 Nm momentu. Słynie z legendarnie długiej żywotności – niejednokrotnie przebiegi powyżej 500 tys. km bez remontu nie stanowią problemu dla tej konstrukcji. Motor charakteryzuje się prostą mechaniką (rozrząd na pasku), mechanicznym wtryskiem i dużą tolerancją na słabej jakości paliwo. Zalety to: bardzo niskie spalanie (realnie 5,7–6,5 l/100km nawet w ciężkich limuzynach), możliwość taniej diagnostyki i obsługi w każdym warsztacie, tanie części zamienne. Wady: bardzo przeciętna dynamika (przyspieszanie powyżej 15s do setki), dość głośna praca i wyczuwalne wibracje po rozruchu. Z czasem egzemplarze łapią wycieki spod pokrywy zaworów, pojawiają się wycieki oleju na łączeniach przewodów oraz problemy z odpowietrzeniem pompy wtryskowej. Opinie użytkowników to niemal wyłącznie peany dla odporności i oszczędności, choć zgłaszane są kłopoty z rozruchem zimą (zużyte świece, nieszczelny układ paliwowy). To motor polecany dla maniaków klasyki, szukających taniego i niemal niezniszczalnego napędu, bez oczekiwań wobec osiągów.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.1 D 12V XUD11A – Peugeot 605, Citroën XM – dane...