Silnik 2.1 D 136–163KM OM651 RED – Mercedes C-Klasa, Mercedes Sprinter, Mercedes GLK, Mercedes Vito – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.1 D OM651 to nowoczesny, czterocylindrowy diesel koncernu Mercedes-Benz, oferowany od 2008 r. w osobowych modelach (C-Klasa, GLK, Vito, Sprinter) i lekkich dostawczakach. Tworzono go w wielu wariantach mocy: 136, 143, 163, a nawet 170 KM, z jednym lub dwoma turbo, common rail Bosch, rozrząd łańcuchowy, 16-zaworowy, intercooler, bardzo rozbudowana elektronika i zaawansowane oczyszczanie spalin (DPF i SCR/AdBlue). Kluczowe atuty: świetna elastyczność (do 360 Nm w słabszych, 400 Nm w mocniejszych), bardzo niskie zużycie paliwa (średnio 5,8–7,2 l/100 km), odporność na przebiegi powyżej 450 tys. km bez remontu głównego oraz doskonała dynamika nawet w dużych modelach – Sprinter w wersji 163KM z automatem uchodzi za wzorzec napędu do flot. Zalety tej rodziny to trwałość rozrządu, świetna praca z 7G-Tronic, łatwość regeneracji turbo oraz dobra dostępność zamienników. Wady? Największą bolączką są wycieki (pierwszych roczników, 2008–2011, dotyczyły akcji serwisowych napinacza łańcucha i uszczelek głowicy), sporadyczne awarie wtryskiwaczy piezo (Delphi/Bosch), zapychanie filtra DPF przy krótkich trasach oraz drogie naprawy zaworu EGR/AdBlue. Użytkownicy narzekają na trudność regenerowania filtra przy jeździe wyłącznie miejskiej, sporadycznie pojawiają się błędy elektroniki. Przy dbałości o interwały i jakość paliwa, OM651 pozostaje synonimem kompromisu dynamika–oszczędność–trwałość, zwłaszcza w dużych Mercedesach. Najlepsze egzemplarze przejeżdżają 400–600 tys. km, regularny i rygorystyczny serwis jest absolutnie niezbędny dla bezproblemowej eksploatacji.