Silnik 2.1 D 170–177KM OM651 – Mercedes E-Klasa, Mercedes C-Klasa, Mercedes GLK, Mercedes Vito – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.1 D OM651 w wariantach 170–177KM przez lata był jednym z filarów napędowych Mercedesa w modelach klasy średniej i wyższej – od C-Klasy (W204), przez E-Klasę (W212), GLK, aż po Vito oraz Sprintera. Czterocylindrowy, szesnastozaworowy turbodiesel o pojemności 2143cm³ wyróżnia się zaawansowanym układem wtrysku Common Rail, turbosprężarką o zmiennej geometrii i napędem rozrządu realizowanym przez łańcuch (w późniejszych rocznikach ulepszony względem wad OM646). Moc 170–177KM przy 3800–4200 obr./min i moment aż 400Nm gwarantują bardzo dobre osiągi: 0–100km/h w około 8–9 sekund (limuzyna) przy zachowaniu spalania 5,5–6,8l/100km (trasa/mixed). Największe zalety OM651 to: bardzo dobra elastyczność, wysoka kultura pracy, cicha praca na obrotach średnich i bardzo korzystne spalanie nawet w dużych kombi lub aucie dostawczym. Silnik jest lubiany przez mechaników za relatywnie prostą obsługę (na tle OM642!) i łatwość dostępu do większości podzespołów. Trwałość? Przy regularnym ładowaniu oleju (najlepiej co 12–15 tys. km) i wymianie filtra paliwa jednostka potrafi zrobić 350–400 tys. km bez remontów głównych. Opinie użytkowników podkreślają rewelacyjną dynamikę i szybki start nawet w zimie, przewidywalne koszty obsługi oraz niską awaryjność głównej mechaniki. Wadą jest wrażliwość układów DPF i AdBlue (przy krótkich trasach często zapycha się filtr, wymagany jest chiptuning lub wypalanie na trasie), sporadyczne awarie wtryskiwaczy, szybkie zużycie koła dwumasowego przy agresywnej jeździe oraz tendencja do powstawania wycieków z uszczelki skrzyni biegów i przewodów od turbo. Użytkownicy zgłaszają także pojedyncze awarie napinacza łańcucha i czujników NOx, wyższy koszt naprawy EGR czy turbosprężarki (przy zaniedbanych interwałach serwisowych). Generalnie OM651 170–177KM polecany jest do aut o wyższych przebiegach rocznych i użytkownikom świadomym wymogów nowoczesnego diesla – regularny serwis, unikanie wyłącznie miejskiej eksploatacji i jazda trasami zapewniają bardzo długie, bezproblemowe użytkowanie.