Silnik 2.1 D 190–204KM OM651 – Mercedes E-Klasa, Mercedes GLC, Mercedes V-Klasa, Mercedes CLS – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.1 D OM651 w mocniejszych wersjach 190–204KM reprezentuje drugi filar rodziny wysokoprężnych diesli Mercedesa lansowanej po 2010 roku w modelach premium – E-Klasa (W212/W213), GLC, V-Klasa, CLS oraz niektórych SUV-ach. Moc wynosi tu 190 lub 204 KM (przy 4200 obr./min), a moment obrotowy sięga aż 500Nm od 1600–1800 obr./min (w odmianach biturbo), co daje fenomenalną dynamikę (setka w limuzynie ok. 7,3–7,9s!) i błyskawiczne reakcje na gaz nawet w ciężkich wersjach z automatem 7G-Tronic+. Silnik ten korzysta z dwóch turbosprężarek (sekwencyjnych, mniejsza wspiera niższe obroty, większa ładuje od średniego zakresu) oraz układu Common Rail najnowszego typu. Zalety: fantastyczna elastyczność, brak wyczuwalnej turbodziury, bardzo niskie rzeczywiste spalanie (5,8–7,2l/100km), kultura pracy i świetna współpraca ze skrzynią automatyczną. Bardzo cenione są: długowieczność głównej mechaniki (przebiegi powyżej 400 tys. km możliwe bez remontu), odporność na przeciążenia, skuteczne ogrzewanie zimą i bezproblemowy start w trudnych warunkach. Wady: wiele egzemplarzy cierpi na przyspieszone zużycie osi turbosprężarek (przy zaniedbanych wymianach oleju), awarie systemów AdBlue (czujniki, pompki) i regularnie raportowane kłopoty z DPF czy EGR przy użytkowaniu miejskim. Po większych przebiegach mogą pojawić się wycieki spod pokrywy zaworów, nieszczelności wtryskiwaczy, oraz bardzo kosztowne awarie sterowania turbiną (elektroniczne aktuatory). Mechanicy zalecają wymianę oleju co max. 12–15 tys. km i dynamiczne jazdy na trasie w celu utrzymania sprawności DPF. Użytkownicy bardzo chwalą osiągi i komfort jazdy, choć ostrzegają przed wysokimi kosztami napraw poza serwisem i ryzykiem awarii osprzętu osadzającego się na sadzy i nagarze. OM651 w tej wersji mechanicznie uchodzi za bardzo trwałego, jeśli nie przeciąga się interwałów serwisowych.