Silnik 2.1 D 72KM J8S – Renault 21, Traffic, Master – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.1 D 72KM J8S to jeden z najważniejszych francuskich diesli lat 80. i 90., stosowany w Renault 21, Masterze, Trafficu oraz innych użytkowych modelach tej marki (i licencyjnie – Volvo 340/360, Ford Sierra). Czterocylindrowa jednostka, 8-zaworowa, z żeliwnym blokiem i głowicą, wolnossącym wtryskiem pośrednim i rozrządem na pasku. Moc – 72 KM (przy 4200 obr./min), moment 135–139Nm przy 2200–2500 obr./min. Wyróżnikiem J8S jest legendarna prostota i odporność na złe paliwo: większość awarii ogranicza się do drobnych ubytków oleju, przewodów i końcówek paliwowych lub wycieków z pompy wtryskowej (Lucas/Delphi/Bosch). Najważniejsze zalety: fenomenalna trwałość (przebiegi 500–700 tys. km bez remontu), tanie części zamienne, absolutny brak kaprysów w rozruchu zimą, odporność na przegrzewanie i nadmierne obciążenia. Mechanicy chwalą za możliwość samodzielnych napraw, dużą dostępność elementów zamiennych i minimalną elektronikę. Wady są typowe dla starej szkoły: wyraźny hałas, powolne nagrzewanie zimą, kiepska dynamika i mocno wyczuwalne wibracje. Przy bardzo dużych przebiegach możliwe wycieki spod głowicy oraz zużycie uszczelek czy przewodów. Użytkownicy podkreślają, że jeśli nie przeszkadza archaiczny komfort i akceptujesz brak osiągów – J8S jest wyborem na „wieczność”.