Silnik 2.1 R4 CDI 16V OM611.96 – Mercedes C W203, E W210, Sprinter, Vito – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.1 R4 CDI 16V OM611.96 to wysokoprężny „klasyk” Mercedesa, stosowany od końca lat 90. w modelach C W203, E W210, Sprinter i Vito, a także DODGE Sprinter. Jest to czterocylindrowy silnik Common Rail, 16-zaworowy, z jednej z pierwszych generacji zaawansowanych diesli premium. Moc 102–143KM (w zależności od wersji, w Sprinterze i Vito często 109/122KM), moment od 230 do 315Nm już od 1600obr./min. Rozrząd realizowany jest przez solidny łańcuch, turbo ma klasyczną zmienną geometrię, a silnik uchodzi za „pancerny” – egzemplarze z przebiegiem 500–700 tys. km bez remontu nie są rzadkością. Główne zalety: rewelacyjna trwałość, odporność na przegrzanie (solidny układ chłodzenia), świetna tolerancja na kiepskie paliwo, bardzo przewidywalna i tania obsługa poza ASO, oraz bardzo niskie spalanie (średnio 6,5–7,5l/100km). Opinie użytkowników oraz mechaników są bardzo pozytywne: wymiana oleju co 10–15 tys. km gwarantuje kilkaset tysięcy kilometrów jazdy, a naprawy rozrządu czy turbosprężarki są proste jak na diesla tej epoki. Wady to głośna praca i drgania na biegu jałowym, wycieki oleju spod pokrywy, czasem awarie czujników (np. wałka lub ciśnienia doładowania), a po przebiegu 250–300 tys. km sporadyczne usterki pompy wtryskowej czy wtryskiwaczy. Silnik wymaga regularnej wymiany świec żarowych. Mimo to OM611.96 pozostaje do dziś wzorcem trwałości i niezawodności wśród starszych diesli klasy premium, polecany do intensywnej eksploatacji, zwłaszcza na trasach i w dostawczakach.