Silnik 2.1 R4 CDI 16V OM646.82 – Mercedes C W204, E W212, GLK, Sprinter – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.1 R4 CDI 16V OM646.82 to jeden z najbardziej popularnych diesli montowanych w Mercedesach klasy C (W204), E (W212), GLK oraz vanach i dostawczych Sprinterach tej marki na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku. Jest to czterocylindrowa jednostka z czterema zaworami na cylinder, zaawansowanym układem bezpośredniego wtrysku common rail, turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek (VGT) i intercoolerem. Pojemność 2148 cm³, moc od 136 do 170 KM (w zależności od wersji, przy 3800 obr./min) oraz moment obrotowy 330–400 Nm (dostępny od 1400 obr./min) sprawiają, że silnik ten jest dynamiczny zarówno w osobowych, jak i dostawczych Mercedesach. Do największych zalet OM646.82 zalicza się wytrzymałość mechaniczną – bez poważniejszych napraw niekiedy przejeżdża ponad 400 tys. km, jeśli przestrzega się wymian oleju (zalecane co 15 tys. km) i filtrów. Silnik jest chwalony za bardzo niskie spalanie (w trasie 5,5–6,5 l/100 km, Sprinter ok. 7–8 l), wysoką kulturę pracy i elastyczność przy niskich obrotach. Mechanicy doceniają prosty dostęp do osprzętu, szeroką gamę zamienników i możliwy tani serwis poza ASO. Użytkownicy wskazują na dobrą współpracę ze skrzyniami automatycznymi i manualnymi Mercedesa, bardzo mocne turbo i odporność na okresowe zaniedbania eksploatacyjne. Niestety, motor nie jest wolny od wad: wysoką awaryjność notują zawory EGR (zapychanie, błędy, dymienie), typowe są wycieki oleju spod pokrywy zaworów (często po 200–250 tys. km), a przy większych przebiegach pojawiają się też awarie turbosprężarki (szczególnie przy przedłużanych wymianach oleju lub jeździe bez chłodzenia po dłuższym obciążeniu). Sporadycznie użytkownicy zgłaszają usterki wtryskiwaczy (common rail Bosch – łatwo regenerowane, ale drogie w ASO), awarie przepływomierza i sporadyczne wycieki z intercoolera. Dodatkowym problemem mogą być dłuższe rozruchy zimą przy zużytych świecach żarowych oraz podatność DPF na zapychanie (dotyczy głównie aut jeżdżących wyłącznie po mieście). W opinii warsztatów OM646.82 to jeden z najtrwalszych, a przy tym bardzo ekonomicznych i przewidywalnych diesli klasy średniej-premium, polecany szczególnie do aut z większym przebiegiem i na długie trasy.