Silnik 2.1 R4 CDI 16V OM646.96 – Mercedes C W203, E W211, Sprinter, Vito – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.1 R4 CDI 16V OM646.96 zapisał się w historii Mercedesa jako jedna z najbardziej cenionych jednostek do pojazdów klasy średniej i użytkowych. Trafiał do Mercedesów C W203, E W211, Sprintera I i II oraz Vito. Czterocylindrowy silnik diesel, pojemność 2148 cm³, szesnastozaworowa głowica, turbosprężarka o zmiennej geometrii, intercooler i układ wtrysku common rail Bosch. Wersje mocy: 122, 136, 150 i 170 KM (w zależności od modelu i mapy sterownika). OM646.96 szczególnie doceniany był za bezproblemową eksploatację, wysoką wytrzymałość mechaniczną i możliwość łatwej regeneracji podzespołów. Opinie użytkowników skupiają się na niskim spalaniu (6–7,5 l/100km, Sprinter i Vito 7,5–9 l), bardzo dobrych osiągach w trasie i przewidywalnej pracy także zimą. Mechanicy chwalą za bezproblemową diagnostykę, niewielką ilość elektroniki i niskie koszty serwisowe w porównaniu np. do diesli BMW czy Audi. Największe plusy: bardzo długie przebiegi na oryginalnych podzespołach (turbo i wtryski), odporność na gorsze paliwo, szeroki wybór tanich zamienników i łatwość naprawy rozrządu (pasek/łańcuch). Silnik ten, mimo licznych zalet, miewa typowe wady: awarie zaworów EGR (zapychanie, zwłaszcza przy dominującej jeździe po mieście), wycieki z pokrywy zaworów, nieszczelności pod kolektorem dolotowym po 200–300 tys. km, a także konieczność regeneracji turbiny po przebiegach rzędu 250–300 tys. km. Dość typowym problemem są wycieki z układu chłodzenia (zawory nagrzewnicy, przetarcia gumowych przewodów). Zdarzają się także problemy z przepływomierzem i czujnikami doładowania. Użytkownicy donoszą również o sporadycznych pęknięciach przewodów intercoolera. Reasumując, OM646.96 to legenda trwałości, bardzo niskiego kosztu serwisowego i oszczędności – pod warunkiem regularnej wymiany oleju, czyszczenia EGR i dopilnowania interwałów filtrów. Szczególnie polecany na trasy i dla osób, które bez stresu chcą pokonywać dziesiątki tys. km rocznie.