Silnik 2.1 R4 CDI 16V OM651 to przedstawiciel nowoczesnych, turbodoładowanych diesli montowanych w Mercedesach od 2008 roku, m.in. Sprinter, Vito, klasa C (W204), GLC, a także w osobowych i SUV-ach klasy premium. Znana jest liczba modernizacji tej konstrukcji – silnik dostępny był w zakresie mocy od 136 do nawet 204 KM (wersje BiTurbo w najmocniejszych modelach), z momentem nawet 500 Nm w topowych wersjach. OM651 cechuje się wtryskiem common rail trzeciej generacji, całkowicie aluminiową głowicą, łańcuchem rozrządu umieszczonym od przodu bloku oraz rozbudowanym układem oczyszczania spalin (DPF, EGR, SCR/AdBlue). Jednostka jest chwalona za bardzo wysoką kulturę pracy – praktycznie wyeliminowano wibracje i hałas znane z OM646, silnik gwarantuje świetną dynamikę nawet w dużych vanach i SUV-ach (np. Sprinter 214 CDI, GLC 220d). Użytkownicy podkreślają fenomenalną elastyczność, niskie realne spalanie (5,8–7,3 l/100km w zależności od masy auta i stylu jazdy), wzorcową współpracę z automatycznymi skrzyniami biegów oraz stabilne osiągi na trasach szybkiego ruchu. Wśród zalet należy wymienić też bardzo udaną wersję BiTurbo, jeszcze skuteczniejsze DPF (rzadko się zapycha przy trasach) oraz wytrzymały układ dolotowy. Wady OM651 – głównie z pierwszych lat produkcji (2008–2012): częste rozciąganie łańcucha rozrządu (kosztowna naprawa, zalecane wymiany co 150–200 tys. km), awarie wtryskiwaczy i czasem przecieki spod pokrywy zaworów, a także kosztowne awarie układu AdBlue i czujników NOx. Zdarzały się sporadyczne awarie chłodnicy EGR, a wersje BiTurbo wymagają bardzo dobrego serwisu (olej, filtry) ze względu na wysokie obciążenia obu turbin i wtryskiwaczy. Ostatnie lata produkcji (po 2015) były już znacznie bardziej dopracowane i notują bardzo niską awaryjność przy regularnym serwisowaniu. OM651 jest silnikiem polecanym tym, którzy szukają nowoczesnego kompromisu między mocą a ekonomią, a jednocześnie są gotowi serwisować auto z reżimem typowym dla auta klasy premium.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.1 R4 CDI 16V OM651 – Mercedes Sprinter, Vito, C W204,...