Silnik 2.1 TD 12V 109KM XUD11B – Peugeot 406, Citroën XM, Citroën Xantia – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.1 TD 12V 109KM o oznaczeniu XUD11B to flagowy francuski turbodiesel z lat 90., szeroko stosowany w średnich i dużych samochodach jak Peugeot 406, Citroën XM, Citroën Xantia oraz minivany czy pojazdy dostawcze koncernu PSA. To silnik czterocylindrowy rzędowy, o pojemności 2088 cm³, z 12 zaworową głowicą (3 zawory na cylinder), turbosprężarką bez zmiennej geometrii i mechanicznym wtryskiem Bosch/Lucas. Moc maksymalna: 109 KM przy 4300 obr./min; moment obrotowy: 230 Nm przy 2000 obr./min. Główne zalety: niezwykła odporność na zaniedbania serwisowe, bardzo niskie zużycie paliwa (5,6–7,2 l/100 km), łatwa naprawialność i szeroka dostępność zamienników. Wielu użytkowników chwali ten silnik za nieprzeciętny komfort akustyczny, rewelacyjnie niskie koszty utrzymania oraz ogromną wytrzymałość mechaniczną – przebiegi powyżej 400–500 tys. km bez remontu nie są rzadkością. Mechanicy cenią prostotę napraw (tani rozrząd na pasku, prosty turbo i łatwy dostęp do osprzętu). Jednak XUD11B nie jest bez wad: typowe są wycieki oleju z uszczelek pokrywy zaworowej, awarie pompy wtryskowej przy kiepskim paliwie, okresowe awarie świec żarowych i czujników oraz szybki spadek kompresji po bardzo dużych przebiegach. Przy większych obciążeniach silnik wykazuje tendencję do przegrzewania (szczególnie w letnich korkach) oraz przeciętnej dynamiki powyżej 120 km/h. Najczęstsze naprawy to regeneracja wtryskiwaczy i turbiny oraz wymiana uszczelki pod głowicą (po 250–300 tys. km). Użytkownicy doceniają jednak bardzo wygodny serwis, banalność naprawy i dożywotnią wręcz przydatność do dalszej eksploatacji, jeśli tylko nie zaniedbuje się elementarnej obsługi. Dziś to silnik polecany miłośnikom taniej jazdy, klasycznych aut i „niezniszczalnej” francuskiej mechaniki.