Silnik 2.2 16V CRDI 150–155KM D4EB – Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Hyundai Tucson, Kia Carens – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.2 16V CRDI D4EB to jedna z najbardziej kluczowych jednostek wysokoprężnych w palecie koreańskich marek Hyundai i Kia w połowie pierwszej dekady XXI wieku. Spotykany m.in. w modelach Santa Fe, Sorento, Tucson oraz Carens, czterocylindrowiec o pojemności 2188 cm³ dysponuje szesnastozaworową głowicą, bezpośrednim wtryskiem common rail II generacji (Bosch lub Siemens), turbosprężarką o zmiennej geometrii, intercoolerem i paskowym napędem rozrządu. Wersje D4EB osiągają moc 150 lub 155 KM (moment 330–343 Nm przy 2000 obr./min), co pozwala na sprawną i elastyczną jazdę nawet w większych SUV-ach oraz vanach. Największe zalety tej jednostki to bardzo duża trwałość mechaniczna — silnik przy regularnych wymianach oleju (zalecane co 12–15 tys. km) pokonuje często ponad 300 tys. km bez remontu. Użytkownicy chwalą niezłą elastyczność, trwałość turbosprężarki, bardzo niskie spalanie (realnie 6,5–8,0 l/100 km w SUV-ach, miejskie ok. 8,5 l), oraz dobrą dostępność części zamiennych. Często doceniana jest możliwość taniego tuningu softowego, który pozwala podnieść moc do okolic 170 KM bez istotnej utraty niezawodności. Wadą D4EB są typowe dla epoki przypadłości — wycieki oleju spod pokrywy zaworowej, sporadyczne awarie zaworu EGR i filtra DPF (głównie w autach intensywnie użytkowanych w mieście), oraz zużycie dwumasowego koła zamachowego po przebiegu ok. 180–220 tys. km. Pojawiają się także przypadki uszkodzenia paska rozrządu, szczególnie przy zaniedbaniu serwisu. Nadmierne przedłużanie okresów wymiany oleju kończy się czasem zatarciem turbo lub wyeksploatowaniem panewek. Na długich trasach i podczas jazdy z przyczepą docenia się wysoki moment — motor bez problemu radzi sobie z dużym obciążeniem. Mechanicy podkreślają, że prawidłowa eksploatacja i systematyczny serwis pozwalają zminimalizować ryzyko kosztownych napraw. Wady układu paliwowego i kosztowna wymiana wtryskiwaczy odnotowywane są sporadycznie — najczęściej przy niskiej jakości paliwie. Podsumowując: D4EB uchodzi za solidną, relatywnie tanią w utrzymaniu jednostkę, która dobrze sprawdza się zarówno w SUV-ach, VAN-ach jak i w ciężkich warunkach, pod warunkiem dbałości o regularny serwis.