Silnik 2.2 DI-D 156KM DW12MTED4 – Peugeot 407, Citroën C5, Mitsubishi Outlander – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.2 DI-D 156KM DW12MTED4 to mocny diesel współdzielony przez koncern PSA i Mitsubishi, montowany w Peugeotach 407, Citroënach C5 oraz japońskich Mitsubishi Outlanderach. 4-cylindrowa, 16-zaworowa jednostka z dwoma turbosprężarkami (biturbo twin-turbo), układem wtrysku common rail, intercoolerem i rozrządem paskowym. Generuje 156 KM (401 Nm przy 2000 obr./min w PSA, 380 Nm w Mitsubishi). Wyjątkowa zaleta: rewelacyjna dynamika – biturbo praktycznie eliminuje turbodziurę, zapewnia błyskawiczne reakcje na gaz i dostępność momentu nawet w ciężkim nadwoziu Outlandera czy 407 SW. Spalanie: ok. 6,8–7,8 l/100 km – bardzo korzystnie jak na moc i masę. Użytkownicy chwalą znakomitą elastyczność, cichą pracę, sprawne nagrzewanie i wysoką trwałość przy regularnych wymianach oleju (zalecane max. co 15 tys. km), szeroką dostępność zamienników oraz przyjazne usytuowanie osprzętu. Typowe wady: awarie osprzętu turbo przy dużych przebiegach (kontakt oleju – turbo wymaga bardzo czystego oleju!), zużycie DPFu (szczególnie przy jeżdżeniu tylko w mieście), sporadycznie awarie pompy wysokiego ciśnienia oraz wycieki oleju (pokrywa zaworów, turbo). Mechanicy przestrzegają przed przeciąganiem interwałów serwisowych oraz tanimi zamiennikami, które szybciej niszczą układ wtryskowy. Opinie warsztatów: silnik rewelacyjny do jazdy autostradowej, większych rodzin, flot – bardzo odporny na duże przebiegi, ale wymaga bardzo rygorystycznej obsługi serwisowej i dobrej jakości paliwa/oleju. Eksploatacja w trasie zapewnia długowieczność, ale zaniedbania mogą generować wysokie koszty napraw.