Silnik 2.2 DI-D MIVEC 150–177KM 4N14 – Mitsubishi Outlander, ASX, L200 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.2 DI-D MIVEC 4N14 (150–177 KM) to nowoczesny diesel Mitsubishi opracowany z myślą o SUV-ach i pick-upach segmentu D – głównie Outlander, ASX, L200 oraz Delica. Jednostka czterocylindrowa o pojemności 2268 cm³, 16-zaworowa, z doładowaniem turbo o zmiennej geometrii, bezpośrednim wtryskiem common rail i systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC. Wersja 150 KM oferuje 360 Nm/1500–2750 obr./min, wersja 177 KM – nawet 400 Nm/2000 obr./min. Największa zaleta – bardzo niskie realne spalanie (6,2–7,4 l/100 km nawet w Outlanderze 4×4), mocna elastyczność od „dołu”, cicha praca i szybkie nagrzewanie wnętrza. Motor doskonale radzi sobie z dużym obciążeniem i holowaniem. Wersje MIVEC odznaczają się wyjątkową odpornością na zużycie (łańcuch rozrządu jako napęd, wymiana rzadko potrzebna), elastycznością, szeroką dostępnością części i bardzo dobrą współpracą z automatycznymi skrzyniami biegów. Wadą jest wrażliwość na przeciągające się interwały wymiany oleju – typowymi bolączkami są odkładanie nagaru i nagłe spadki mocy przy zużyciu DPF czy zaniedbanej instalacji EGR. Spotyka się także wycieki spod pokrywy oraz sporadyczne awarie czujników po 180–200 tys. km. Użytkownicy alarmują na forach, by systematycznie serwisować układy MIVEC/DPF, świec żarowych i regularnie płukać dolot przy dużych przebiegach, aby uniknąć kosztownych napraw. Silnik 4N14 uchodzi za bardzo żywotny i nie ma poważnych wad konstrukcyjnych – warunkiem bardzo długiej sprawności jest jednak dbałość o serwis i jazda głównie trasą, nie wyłącznie po mieście. Motor szczególnie polecany osobom, które wymagają od auta wytrzymałości, pełnej gotowości do wyjazdów w góry czy trasy, lubią korzystać z dużych SUV-ów w obciążeniu rodzinnym bądź komercyjnym.