Silnik 2.2 DTI 116–120KM X22DTH – Opel Vectra B, Omega B, Frontera – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.2 DTI X22DTH o mocy 116–120 KM to jedna z kluczowych wysokoprężnych jednostek napędowych Opla z końca lat 90. i początku XXI wieku. Czterocylindrowy turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim (pompa VP44 Bosch lub Siemens), o pojemności 2171 cm³ i 8-zaworowej głowicy, używany był w Oplu Vectra B, Omedze B oraz terenowej Fronterze. Wersja X22DTH osiąga moc 116–120 KM przy 4000 obr./min i pokaźny moment obrotowy 260 Nm od 1500 obr./min, co zapewnia niezłą elastyczność nawet w większych autach. Kluczowe zalety tej konstrukcji to bardzo przyzwoita trwałość mechaniki głównej – realne przebiegi bez remontów osiągają nawet 400 tys. km, pod warunkiem pilnowania filtrów i częstych wymian oleju (zalecane co 10–12 tys. km). Motor dobrze radzi sobie z kiepską jakością paliwa i prostą obsługą, toleruje naprawy poza ASO, a dostępność części zamiennych jest bardzo szeroka i stosunkowo tania. Silnik nie posiada koła dwumasowego ani DPF-u, co obniża koszty ewentualnych napraw poważnych i zwiększa przewidywalność obsługi. Użytkownicy chwalą jednostkę za oszczędność (średnio 6,2–7,5 l/100 km), płynność jazdy w długiej trasie i bardzo sprawny rozruch nawet w niskich temperaturach. Niestety silnik X22DTH ma wadę w postaci podatności na awarie pompy VP44 (szczególnie w wersji ze sterownikiem Siemens – naprawa bywa kosztowna), problemy z wyciekami oleju z pokrywy zaworowej i intercoolera, a także sporadyczne pęknięcia uszczelek głowicy po przegrzaniu. Na minus zalicza się też głośną pracę na zimno, wolne nagrzewanie i dość ospałą charakterystykę do ok. 2000 obr./min (turbo „budzi się” stosunkowo późno). Często po przebiegu 200–250 tys. km pojawiają się wycieki na przewodach EGR i konieczność wymiany świec żarowych. Mechanicy zalecają regularnie sprawdzać pompę vacum i układ chłodzenia, ponieważ starsze egzemplarze bywają podatne na „zapieczenia” osprzętu. W opinii użytkowników to silnik dla osób ceniących długowieczność i prostotę bez zaawansowanych systemów oczyszczania spalin. Warto wybierać egzemplarze z potwierdzonym serwisem i bez prób podnoszenia mocy powyżej fabrycznych wartości – wtedy X22DTH odwdzięczy się bezawaryjną eksploatacją i niskimi kosztami części.