Silnik 2.2 DURATORQ TDCI 120–130KM – Ford Mondeo Mk4, Transit – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.2 Duratorq TDCi 120–130KM to nowocześniejsza propozycja Forda, montowana w Mondeo Mk4 oraz większych Transitach (również Tourneo). Silnik czterocylindrowy, 16-zaworowy, o pojemności 2198 cm³, z układem turbo VTG oraz Common Rail II–III generacji (Delphi, Siemens). Rozwija moc 120 lub 130 KM przy 3500 obr./min oraz 340 Nm momentu od 1800 obr./min — silnik wyróżnia się bardzo szeroką charakterystyką użytecznego momentu, pozwalającą na komfortową jazdę załadowanym vanem lub autem rodzinnym na trasie. Zaletą jest bardzo niskie zużycie paliwa jak na tę klasę auta (6,5–8,2 l/100 km w Transitach, 5,8–6,7 l/100 km w Mondeo), niezła dynamika przy wyprzedzaniu oraz wydajny układ chłodzenia i podgrzewania (szybko nagrzewający silnik, ważne zimą). Motor ceniony jest za relatywnie wysoką odporność na gorszej jakości paliwa (dobre wtryski Delphi, choć wersja Siemens bywa bardziej awaryjna), bardzo dobre wyciszenie i płynną pracę. Użytkownicy doceniają trwałość rozrządu (pasek 120–140 tys. km), łatwość wymiany osprzętu, a w słabszych wersjach – tanie naprawy nawet poza ASO. Do wad należy zaliczyć regularne awarie elementów osprzętu (napinacze, przewody turbo, wycieki DPF w wersjach z filtrem, wypalanie DPF-u). Typowym problemem jest mechaniczne zużycie napędu wałków rozrządu oraz sporadyczne kłopoty z rozrusznikiem po 200 tys. km. Przy niedostatecznie częstej wymianie oleju może dojść do awarii turbo lub wtrysku. Opinie warsztatowe po latach są korzystne – warunkiem bezproblemowej eksploatacji jest pilnowanie serwisu i unikanie wyłącznie miejskiej jazdy, która skraca żywotność DPF i EGR. Silnik 2.2 TDCi 120–130 KM polecany jest flotom, firmom i użytkownikom rodzinnych kombi – bardzo dobry kompromis między dynamiką, kosztami a niezawodnością, o ile nie zaniedba się serwisu.