Silnik 2.2 Duratorq TDCi 125–130 KM ZSD‑422 – Ford – modele: Transit, Ranger, Tourneo, Summit – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.2 Duratorq TDCi o mocy 125–130 KM (kod ZSD-422) to jedna z najczęściej wybieranych jednostek wysokoprężnych w gamie użytkowych modeli Forda od końca pierwszej dekady XXI wieku. Motor czterocylindrowy o pojemności 2198 cm³, wyposażony w 16-zaworową głowicę, bezpośredni wtrysk Common Rail (najczęściej system Siemens lub Delphi), intercooler i turbosprężarkę o zmiennej (w nowszych wersjach) lub stałej geometrii (w starszych). Silnik ten rozwija 125–130 KM przy 3500 obr./min oraz moment obrotowy 310–350 Nm już od 1600–1800 obr./min, co pozwala na komfortowe poruszanie się nawet dużym, załadowanym Transitem czy Rangerem oraz na ekonomiczną eksploatację (średnie spalanie 7,5–8,5 l/100 km). Największe zalety tej konstrukcji to solidność mechaniczna (żeliwny blok, trwałe dolne partie silnika), szeroka dostępność części oraz bardzo niskie wymagania serwisowe w długodystansowym użytkowaniu. Użytkownicy flotowi chwalą odporność na słabe paliwo, łatwe naprawy (dostępna większość osprzętu od przodu jednostki), a także wysoki próg odporności na różne zaniedbania eksploatacyjne. Dużym atutem jest też wytrzymałość układu turbo, dość przewidywalna awaryjność sprzęgła i lekka konstrukcja ze zmodernizowaną chłodnicą EGR. Do najczęściej wskazywanych wad należy podatność na zapychanie DPF (w wersjach po liftingu, szczególnie przy użytkowaniu aut w miejskich warunkach), typowe wycieki oleju spod pokrywy zaworów oraz przewodów turbodoładowania po większych przebiegach. Mechanicy zwracają uwagę na możliwość rozciągania się paska rozrządu (rekomendacja wymiany co 120–140 tys. km), awarie czujników ciśnienia, wycieki z chłodnicy EGR i problemy z uruchomieniem zimnym przy zużytych świecach żarowych. Częste są także usterki pompy wysokiego ciśnienia, zwłaszcza po tankowaniu gorszego paliwa lub braku wymiany filtra paliwa. Opinie są jednak w większości pozytywne – silnik uchodzi za jeden z najbardziej przewidywalnych Forda, dojeżdżając bez poważniejszych remontów do 350–400 tys. km. Polecany dla flot, przewoźników i firm, zwłaszcza w roli solidnego napędu „do pracy”.