Silnik 2.2 i‑DTEC 150 KM N22B1 – Honda – modele: Accord, CR‑V, HR‑V, Civic – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.2 i-DTEC 150 KM N22B1 zaprezentowano w 2008 roku jako następce ikonicznego i-CTDI, przystosowany do norm Euro 5. Czterocylindrowa, 16-zaworowa jednostka z rozrządem paskowym, wtryskiem Common Rail drugiej generacji, nowym turbo VTG i filtrem cząstek stałych DPF. Oferowany szeroko w Accordach (VIII, CU), CR-V (III, IV), HR-V i Civic IX, zapewniał 150 KM przy 4000 obr./min oraz 350 Nm już od 2000 obr./min. Kluczowe zalety: miękka praca, ogromna elastyczność, bardzo cicha praca na biegu jałowym i niskie zużycie paliwa (średnio 5,7–6,5 l/100 km nawet w SUV-ie). Jednostka łączy wysoką kulturę wyciszenia z dynamiczną jazdą i ponadprzeciętną trwałością turbo czy wtrysków. Silnik ceniony jest za świetną współpracę z automatem, szybkie nagrzewanie się i bardzo dobrą odporność na gorszej jakości paliwo. Najważniejsze wady: wyraźna podatność na zapychanie DPF przy krótkich trasach, kosztowna wymiana nagaru w kolektorze dolotowym oraz przypadłości systemu podwójnego EGR (częste błędy czujników NOx, plombowania grzałki AdBlue w najnowszych egzemplarzach). Bywają również sporadyczne wycieki z pompy wody oraz przecieki z przewodów turbo przy bardzo wysokich przebiegach (powyżej 250 tys. km). Użytkownicy ostrzegają przed długimi interwałami wymiany oleju – najlepiej skrócić okresy do 12 tys. km, mimo zaleceń producenta (20 tys. km). Ogólna ocena w społeczności Hondy jest bardzo wysoka – motor N22B1 uchodzi za dynamiczny, odporny na typowe „choroby wieku dziecięcego” wersji i-CTDI, stosunkowo tani w obsłudze i rewelacyjny do eksploatacji trasowej i rodzinnej. Najlepiej sprawdza się w Accordzie VIII oraz CR-V, dystansując konkurencję komfortem akustycznym i niskimi kosztami serwisu.