Silnik 2.2 i-CTDI 140 KM N22A zadebiutował w 2003 roku jako pierwsza autorska jednostka diesla Hondy. Czterocylindrowy motor o pojemności 2204 cm³, DOHC, 16 zaworów, napęd rozrządu zębatym paskiem, turbosprężarka o zmiennej geometrii, intercooler i nowoczesny jak na tamten czas wtrysk Common Rail Bosch (ciśnienie do 1600 bar). Oferowany był we wszystkich głównych modelach Hondy – Accord, CR-V, Civic VIII, FR-V – z mocą 140 KM (przy 4000 obr./min), momentem 340 Nm dostępnym już od 2000 obr./min. Najważniejsze zalety to wyśmienite osiągi (Accord 0–100 km/h: 9,4 s), szeroki zakres momentu obrotowego i niskie spalanie: 5,5–6,5 l/100 km w trasie. Użytkownicy chwalą tę jednostkę za elastyczność, rewelacyjny rozruch zimą, bardzo dobrą współpracę z manualną skrzynią 6-biegową (charakterystyczna precyzja Hondy), a mechanicy za wysoką trwałość głównego bloku i turbosprężarki (przebiegi powyżej 350 tys. km bez remontu są normą). Niestety, silnik nie jest pozbawiony poważnych wad – bolączką okazały się zaniedbane serwisy olejowe (zalecana wymiana max co 10–12 tys. km), szczególnie zbyt rzadkie wymiany prowadziły do powstawania nagaru na sitkach w smoku olejowym lub awarii turbosprężarki. Borykał się też z problemem pękających kolektorów, uszczelek pod głowicą (głównie Accord po dużym przebiegu) oraz wycieków oleju z uszczelnień wału. EGR (recyrkulacja spalin) lubił się przytkać przy jeździe miejskiej, a wymiana filtra DPF (w nowszych modelach po 2007 r.) generowała dodatkowe koszty. Dodatkowo, w egzemplarzach użytkowanych w krajach z chłodniejszym klimatem awarii ulegały podgrzewacze paliwa. Ogólne opinie właścicieli są bardzo pozytywne: to diesel do szybkich, długodystansowych tras – dynamiczny, elastyczny i stosunkowo tani w serwisie, o ile zachowa się skrupulatność przy wymianie oleju i filtrów. Najlepiej sprawdza się w Accordzie i CR-V, zapewniając wysoką kulturę pracy, umiarkowane koszty eksploatacji i trwałość typową dla japońskiej marki.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.2 i‑CTDI 140 KM N22A – Honda – modele: Civic, CR‑V, Accord, FR‑V...