Silnik 2.4 10V JTD 140 KM – Fiat/Lancia/Alfa – modele: Stilo, Lybra, 159, Doblo – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Wersja 2.4 10V JTD 140 KM weszła do masowej produkcji wraz z liftingiem gamy Stilo oraz Lybry, doczekała się również zastosowania w Alfie Romeo 159 i użytkowym Doblo. Ta pięciocylindrowa jednostka charakteryzuje się mocą 140 KM przy 4000 obr./min, momentem 305 Nm dostępnym od 2000 obr./min i niezwykle miarowym przyspieszaniem. Nowoczesny common rail, EGR i katalizator pozwoliły uzyskać pełną zgodność z normami emisji spalin Euro 3 i częściowo Euro 4. Dużą zaletą motoru jest stosunkowo cicha praca i mięsisty dźwięk, który uchodzi za znak firmowy tej konstrukcji; turbo o zmiennej geometrii (VGT) przekłada się na szybkie reakcje na gaz i bezproblemową eksploatację nawet w miejskich warunkach. Użytkownicy chwalą dynamikę, niskie spalanie (około 6,7–7,5 l/100 km) oraz ponadstatystyczną trwałość elementów mechanicznych, zwłaszcza w wersjach serwisowanych na czas. Wady obejmują wycieki z chłodnicy EGR, czasami pękanie przewodów podciśnienia oraz wycierające się rolki napinacza paska rozrządu (nie wolno przekraczać interwałów!). Po wysokich przebiegach mogą wystąpić uszkodzenia turbosprężarki i czujników ciśnienia, a w niektórych Alfie 159 typowa jest awaryjność kolektora ssącego (luzujące się klapki). Najczęściej spotykanym problemem są jednak wycieki oleju z rejonu głowicy oraz trudności z dostępem do niektórych podzespołów w wersjach poprzecznych (Stilo, Doblo). Mimo to silnik uchodzi za bardzo wytrzymałego „konia roboczego”, który przy reżimie serwisowym znosi dosłownie wszystko i pozwala na przebiegi znacznie powyżej 300 tys. km.