Silnik 2.4 10V JTD 150 KM – Fiat/Lancia/Alfa – modele: Stilo, Lybra, 159, Doblo – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Najmocniejszy wariant 2.4 10V JTD 150 KM powstał w odpowiedzi na rosnącą konkurencję w segmencie większych diesli i szybko stał się motorem z wyboru w Alfie 159 oraz topowych wersjach Stilo, Lybry i Doblo. Technicznie to kontynuacja pięciocylindrowej, szesnastozaworowej konstrukcji common rail z turbosprężarką VGT, bardzo sprawną intercoolerem i zmodernizowanym układem EGR. Oferuje 150 KM i 320–330 Nm momentu, co zapewnia przyspieszenie do setki w ok. 9,2 sekundy nawet w cięższych nadwoziach. Największe plusy: rewelacyjna dynamika (przed chiptunigiem, po modyfikacji realne 170 KM), charakterystyczne brzmienie, minimalne wibracje i świetna współpraca ze skrzyniami manualnymi oraz automatycznymi ZF. Zużycie paliwa nie przekracza 7,5 l/100 km, a przebiegi powyżej 450 tys. km są możliwe, jeśli użytkownik pilnuje serwisu. Wady dotyczą typowych problemów konstrukcji: wycieki spod pokryw, sporadyczne awarie turbo (szczególnie jeżeli wymiana oleju była opóźniana), usterki EGR (zacinające się lub zapychające zawory) oraz kosztowne naprawy pasków rozrządu i napinaczy po większych przebiegach. Spotykane są czasem awarie podkładek pod wtryskiwaczami i czujników ciśnienia doładowania – wymagają szybkiej interwencji, by nie doszło do poważniejszych usterek. Podsumowując: 2.4 JTD 150 KM to motor dla wymagających – daje świetny kompromis między osiągami a ekonomią, a zadbany może służyć bardzo długo, jednak tylko przy regularnym i świadomym serwisie.