Silnik 2.4 10V TD 124 KM – Fiat – modele: Brava, Marea, Doblo, Stilo – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.4 10V TD 124 KM to jedna z ostatnich generacji klasycznych turbodiesli w wykonaniu Fiata – bez systemu common rail, turbo o stałej geometrii i zasilaniu za pomocą klasycznej pompy rotacyjnej. Czterocylindrowy, ośmioklapowy motor z żeliwnym blokiem miał moc 124 KM przy 4200 obr./min, moment 260 Nm przy 2000 obr./min. Wyjątkowo ceniony za prostotę układu, niezłomność mechaniki (przebiegi ponad 400 tys. km nie są rzadkością) i prostotę napraw. Użytkownicy chwalą legendarną bezawaryjność (szczególnie w Bravie i Marea), szeroki dostęp do zamienników, łatwość dostępu serwisowego, a także niskie spalanie jak na tę pojemność (około 6,7–7,8 l/100 km). Do największych wad tego motoru zalicza się typowy dym na zimno i podczas mocnego przyspieszania, mało finezyjną kulturę pracy (głośny, szorstki, wyraźne wibracje na postoju), powolne nagrzewanie się zimą i słabą odporność na dynamiczne przyspieszanie przy pełnym obciążeniu. Charakterystyczne są także wycieki spod przewodów paliwowych, sporadyczne pękanie uszczelek pod głowicą po przegrzaniu oraz problematyczne rozruchy w siarczysty mróz. Po latach użytkowania typowe są nieszczelności obejmujące pompę i przewody. Motor polecany jest użytkownikom ceniącym mechaniczny minimalizm, prostą budowę i taniość napraw. Obecnie to już konstrukcja coraz rzadziej spotykana na rynku, ale przez wielu mechaników i dawnych flotowców uznawana za jednego z najtrwalszych i najmniej awaryjnych diesli Fiata.